четвъртък, 2 юли 2015 г.

Интелигентността на индивида не е фиксирано количество

Алфред Бине ( 1857-1911 )
Алфред Бине е роден в Ница, Франция. Родителите му се разделят, докато е много млад и той се премества в Париж. През 1878г. получава степен по право, след което учи природни науки в Сорбоната, подготвяйки се да поеме по пътя на медицината. Решава, че истинските му интереси са в областта на психологията и въпреки, че е самоук, през 1883г. получава от Жан- Мартен Шарко предложение за работа в парижката болница Салпетриер.
На следващата година се жени и след раждането на двете му дъщери започва да се интересува да се интересува от интелигентността и научаването. През 1891г. Бине е назначен за заместник-директор на лабораторията по експериментална психология в Сорбоната, а от 1894г. е неин директор.
Много почести са отдадени на Бине след ненавременната му смърт през 1911г. Сред тях е преименуването на "Свободно общество за изследване на детската психология" в "Общество Алфред Бине" през 1917г.

Важни съчинения
1903г. Експериментално изследване на интелигентността
1905г. Умът и мозъкът
1911г. Метод за измерване на развитието на интелигентността

1 коментар:

  1. " През 1859г. Чарлз Дарвин излага теорията си за еволюцията в Произход на видовете и така поставя началото на дебат по въпроса дали интелигентността е фиксирана от генетично унаследяване, или може да бъде моделирана от обстоятелствата. В началото на 80-те години на 19в. неговият братовчед Франсис Галтън провежда тестове върху когнитивните способности на около 9000 души в Лондон и заключава, че базовата интелигентност е фиксирана още с раждането. По същото време Вилхелм Вунд предлага идеята за коефициент на интелигентност и прави опити да го изчисли.
    Работата на Вунд окуражава американския психолог Джеймс Кетъл , който се опитва да измери умствените способности. По-късно вдъхновява търсенията на Алфред Бине в областта на човешката интелигентност.
    Интелигентността не е фиксирана! Бине винаги е бил искрен относно ограниченията на скалата Бине-Симон. Той енергично посочва, че тя просто подрежда деца според изпълнението на интелектуалните задачи спрямо други деца на почти същата възраст. Тестовете от 1908г. и 1911г. поставят по-силно ударението върху задачи за различните възрастови групи и това постепенно довежда до концепцията за "умствена възраст".
    Бине подчертава , че умственото развитие напредва с различна скорост и може да бъде повлично от факторите на средата. Той предпочита да разглежда тестовете си като начин на оценка на умственото равнище в определен момент , понеже нивото на индивида може да се променя според обстоятелствата. Това е в противоречие с възгледите на вличтелния английски психолог Чарлз Спиърман, който по-късно твърди , че интелигентността е обусловена единствено от биологични фактори.
    Бине поддържа становището, че детската "интелигентност не е фиксирано количество", а расте заедно с детето и въпреки, че той е измислил начин да я измерва , никое число не би могло да даде точна мярка за човешката интелигентност. Пълната картина, смята Бине, може да се сглоби само със съпътстващо изследване на конкретния случай. В крайна сметка Бине не вярва, че е възможно интелектуалната пригодност да се измери, подобно на дължината или обема. Единствената възможност е да се класифицира." Източник: Книга за психологията

    ОтговорИзтриване