вторник, 2 февруари 2016 г.

Морално ли е подсъзнанието, или не?

   " Това е основен въпрос.Подсъзнанието не е нито морално, нито аморално. То обединява склонностите ни, желанията ни, инстинктите ни. Да се питаме дали едно едномесечно бебе е морално, или не, е безсмислено, тъй като детето живее само чрез инстинктите си.
   Следователно подсъзнанието е извън морала, чисто и просто не подозира за съществуването му. Не познава семейните, етичните, сексуалните условности. Подсъзнанието се стреми (както при животните и малките деца) да задоволи най-бързо органичните и физиологичните нужди, които са напълно егоистични. Тези нужди се наричат пориви.
   Следователно:
   а) подсъзнанието ("то") е главният резервоар, в който се вливат инстинктите;
   б) поривите са импулси, идващи от подсъзнанието, които изискват задоволяването на определена нужда.
Пример: мъж изпитва сексуално влечение към жена:
   а) "то" служи на сексуалния инстинкт;
   б)"поривът" ще бъде насочването на този инстинкт точно към въпросната жена."


 Източник: "  Фантастичните победи на модерната психология" -  Пиер Дако
   

Наркоанализата и серумът на истината. Употребявани лекарства.

"Това са предимно елиминиращи се барбитурати:пентотал, несдонал, евипан, нарконумал, секонал и др. Лекарството се поставя венозн до появата на признаци на заспиване.
   От гледна точка на психологията инжектирането е само подготовка. Тя "вдига бариерата" и позволява намесата на психолога. Прилаганият метод е силно повлиян от психоанализата. Наркоанализата в действителност е по-бързо средство за постигането на идеално състояние за психологическо въздействие:
   а) тя изважда на повърхността отдавна забравена информация ( спомени от детството, преживени шокове в детството, семейна среда, изтласквания и т.н.);
   б) позволява след това да бъдат групирани и хармонизирани тези вътрешни обстоятелства.


                                                              Недостатъци на метода

В случай, че вътрешният конфликт не е много дълбок, нито прекалено отдавнашен, наркоанализата постига забележителни резултати. Подобни случаи са наблюдавани по време на войната, когато с нейна помощ войници са извеждани от състояние на силен емоционален шок.
   Ако конфликтът е дълбок, ако става въпрос за дългогодишна невроза, препядствията може да се окажат трудно преодолими. Съществува опасност наркоанализата да повлияе върху симптомите, а не върху  дълбоките пластове(както при хипнотизма). Във всеки случай наркоанализата може да се окаже извънредно интересен помощен метод, позволяващ бързо да се открият дълбоките причини за дадено психическо заболяване.


                                                          Серумът на истината и полицията

Имаме ли право от морална гледна точка да прилагаме психоанализата върху престъпници? Можем ли да си послужим  с нея, за да открием " психологическите подбуди" на заподозрения?
Един много сериозен въпрос, който може да има сериозни последствия.
Става дума за нещо принципно, за свободата на мислене!
Ето защо мненията са коренно противоположни, а прилагането на наркоанализата в съдебната медицина е силно оспорвано.
   - По отношение на престъпника. Несъмнено познаването на дълбоките предпоставки(възпитание,семейна среда, унижения, подценяване, ощетяване) ни помага по-добре да разберем престъпното дейяние. Наркоанализата позволява да се осмислят психологическите отправни точки на местопрестъплението . Чрез нея ние можем да разкрием смътните подбуди, които ще останат неразгадаеми за разума. Наркоанализата  е в състояние да разясни на самия престъпник  това, което е извършил. Обяснението не означава непременно прошка. Но задълбоченото обяснение на едно престъпление често пъти ни поставя очи в очи с един психически болен човек. Тук на помощ идва пентоталът, който установява степента на наказателната отговорност. Да не забравяме, че между цялата отговорност и пълната безотговорност се нареждат степеннувано цяла гама полубезотговорности.
В тези случаи прилагането на психологическо изследване в дълбочина може частично да доведе до "превъзпитание" на субекта.
   - По отношение на полицията . "Не съществува ли опасност (пита проф. Пиеделиевр), отваряйки по-широко вратата - всички знаем, че е важна първата крачка, - да свикнем с употребата на пентонала? Френското правосъдие  трябва да остане миролюбиво; то трябва да се откаже от методите на насилие, които не са преодолени и досега , поне що се отнася до началната фаза на полицейските разследвания... Заподозреният се защитава както сметне за добре. Умът му е свободен. Никой не може да му заповядва. Начинът му на защита- това е той като лличност: умен или глупав, открит или потаен. Не е положил клетва и може да излъже. Съдиите го преценяват със съвестта си на свободни хора, с човешките си способности..."
   Следователно наркоанализата в случая се отъждествява с насилие върху съзнанието. Но и психоанализата е такова насилие, защото има за цел да открие дълбоките причини, тласнали субекта към престъпление!
 Отивайки още по-далеч, можем да заключим, че всеки акт на доверие  е своего рода насилие над съвестта, тоест всичко зависи от едно-единствено нещо: съгласието на лицето.
   - По отношение на полицейските методи. Подобно на хипнотизма, наркоанализата в някои случаи е могъщо средство за внушение. Ако се налага да се въздейства върху индивиди с психични отклонения, всичко е наред. Прилагането обаче на този метод в политиката може да накара нормални хора "спонтанно" да променят мнението си (небезизвестните "самопризнания"). Именно тук е опасността! В това, че модерната психология може да попадне в ръцете на политици, чиито хуманни чувства невинаги са извън подозрение! За съжаление, достатъчно добре познаваме  "престъпленията в името на убеждения", знаем също така и за ужасяващите " лагери за идеологическо превъзпитание"! Подобни посегателства върху свободата на мисълта пораждат ужас у всеки човек. Нарккоанализата може да способства за разпространението на подобна практика."


Източник: "Фантастичните победи на ммодерната психология"- Пиер Дако

Наркоанализата и серумът на истината

"Наркоанализата е своего рода" ин вино веритас" на нашето време. Това е психологическо изследване, осъществено под въздействието на наркоза.( Наркоза= приспиване с помощта на химически средства; докато хипноза = приспиване с помощта на естествени въздействия.)
   Очевидно глъбинната психология изисква да се стигне до подсъзнанието, да му се позволи да се изяви, за да бъде изучено и нагодено към съзнателния живот. Ролята на наркоанализата е да подготви това действие с помощта на химически препарати:
   а) за кратко време тя довежда пациента до състояние, близко до съня;
   б) запазва ненакърнена способността му да общува с външния свят.
   Този метод има и други имена: отреагирване; наркопсихоанализа; наркодиагноза; наркосинтез."


Източник:  "Фантастичните победи на модерната психология" - Пиер Дако 




понеделник, 1 февруари 2016 г.

Повтарящи се емоции

"И така, опасността се крие в хроничните емоции. Често пъти години наред някои хора потискат гнева, агресивността, враждебността, раздразнението, отчаянието си. Преживяват всичко, без да дават външен израз , както сме свикнали да казваме. Появява се емоцията?
Организмът реагира. По силата на придобития условен рефлекс обаче (възпитание, психическа нагласа, условности идр.) човекът дори не мигва. Той преглъща всичко. Това значи, че непрекъснато се пораждат смущенията, присъщи на емоциите, а набраните в организма отрови не могат да се разтоварят и да отзвучат...
   Вътрешните конфликти с тревогите, които пораждат, също така предизвикват дълбоки разстройства на симпатикуса. Нанесените поражения са толкова по-опасни, тъй като на всеки десет случая девет са неосъзнати! "

Източник: " Фантастичните победи на модерната психология" - Пиер Дако 

неделя, 31 януари 2016 г.

Обобщение

"Основните извратености, които разгледахме (хомосексуализъм при мъжете, хомосексуализъм при жените; мазохизъм, садизъм, фетишизъм, бестиалност и т.н. ), представляват само малка част от многобройните абнормни* състояния. Те може да съставляват основата на дадено поведение и да ръководят постъпките на даден индивид. Нормалната и хармонична сексуалност е рядко срещана в чистия си вид. Защо? Защото зависи от цялостното равновесие на личността и защото срамът, който изпитваме, когато става дума за пола, само благоприятства пораждането на подобни извратености.
   Сексуалността е най-деликатното човешко поведение. Тя изисква интелигентност, уравновесеност, вътрешна освободеност и щедрост. Един слабохарактерен човек може да извърши големи дела, но никога няма да успее да се отпусне и да се осъществи сексуално. Чувството за малоценност ражда понякога велики "ръководители", защото именно поради това чувство човек се стреми да се издигне. Но този "могъщ" човек си остава плачевен в половия си живот.
   Добре осъзнатата сексуалност е проста, защото произхожда от човек пречистен и отхвърлил вътрешните си проблеми. Тя трябва да бъде алтруизъм* и уважение. Да се освободиш от егоизма, означава вече много. При психологичните разстройства няма алтруизъм. Много жесток закон, но закон...Това ни показва, на първо място: истинска сексуалност(и любовта) изискват състояние на непрекъснато вътрешно равновесие. То се постига чрез освобождаване от комплексите, изтласкванията, страха. Не може никога да има истинска сексуалност, докато съществува вътрешен страх. Може да има търсене на сигурност, на закрила или обратното, агресивност, но не може да има любов. Невротизираният човек винаги остава извън уважението, защото е съсредоточен върху себе си.
   Сексуалният морал се свързва с чистотата и с добродетелта.  Един дълбоко чист човек не може да бъде засегнат от злото, защото вътрешната му чистота го прави недосегаем. Две чисти човешки същества, свързани с истинска любов, не могат да бъдат неприлични, каквото и да правят. Но истинската чистота изисква морални и психически качества.
   Да живееш в чистота, значи, да живееш в хармония, следователно в атмосфера на истина, което автоматично означава да живееш с повелите на морала. Но не морал, наложен от другите, не морал, породен от страх от наказание или желание за награда, а морал дълбок, породен от постигнатата цялост и вътрешна радост. Хармоничният човек не върши зло, защото душевното му състояние го прави неспособен на подобно нещо. Интуицията и инстинктът с в съгласие с разума. И този човек, подчинявайки се на дълбоко залегналите у него ритми, преоткрива великите истини на света..."
 
Алтруизъм*-принципът или практиката на загриженост за благополучието на някого другиго. Той е традиционна добродетел в много култури и аспект на основата на много религиозни традиции, въпреки че концепциите на "другия", към когото трябва да бъде насочена загрижеността, могат да варират в различните култури и религии. Алтруизмът е антоним на егоизма.
Алтруизмът може да бъде породен от чувства на дълг, отговорност и лоялност. Чистият алтруизъм се състои в това да пожертваш нещо за някого, без да очакваш нещо в замяна.
Спорно е съществуването на "истинския" алтруизъм, някои мислят, че е измислица, други вярват. Психологическият егоизъм предполага, че актът на споделяне, помагане или жертване на нещо може да бъде описан като истински алтруистичен, тъй като този, който го е направил може да получи съществена награда под формата на лично удовлетворение. Законността на този аргумент зависи от това дали вътрешните награди се приемат за "печалба".

Източник: "Фантастичните победи на модерната психология" - Пиер Дако

Садизъм

" Садистът обича да причинява страдания на мазохиста, който пък обича да страда. За да може да се задоволява полово, садистът има нужда да причинява или да наблюдава страдание.
Той може да наложи това страдание на човешкото същество(от същия пол или от другия), на животно, на дете и т.н. Често пъти садизмът е съпътстван от хомосексуализъм или от бестиалност*. Някои видове садизъм са много сложни и могат да бъдат разгледани само отделно.
   Садизмът, както и мазохизмът, е физически и душевен. Той се изразява в удари, осакатявания, изгаряния, убождания и други мъчения, които могат дори да причинят смърт. Или морално в : обиди, унижения и пр. Понякога е достатъчно само да се симулира. Наблюдават се две основни форми на садизъм:
   1. Дребен садизъм. Задоволяването се постига чрез най-обикновено припомняне на сцени на жестокости или чрез симулиране на мъчения. Този случай е извънредно разпространен. Той е илюстриран в произведението на маркиз Дьо Сад, откъдето впрочем идва и наименованието му.
   Флагелацията* се числи също към дребния садизъм. Насладата идва от ударите с камшик, нанесени на партньора(ката).
   Убожданията влизат също така в тази категория. Садистите, практикуващи този вид садизъм, имат игли или малки шила, с които бодат жените, възползвайки се от блъсканици или стълпявания на много хора.
   2. Истински садизъм. За щастие, не толкова често срещан. Сексуалното задоволяване изисква действително извършване на много жестоки постъпки. Има случаи, в които тези жестокости стигат до убийство, което може да бъде последвано от разни други извратености:насичане на тялото на парчета, антропофагия* и пр.
Истинските садисти винаги страдат от някаква налудност. Знаем някои прочути имена като тези на Джак Изкормвача и Жил дьо Ре."

Бестиалност *- тоест извършване на полов акт с животни:крави, големи кучета и др. Среща се както при мъжа, така и при жената. Понякога е породена от психически смущения; болният изпада в животинско състояние случайно, без да се стреми съзнателно към него. Среща се също при хора на много ниско интелектуално ниво; при тях се явява като "заместител" на нормалния полов  акт. Съществува сред туземците в Африка, при селяни, които живеят изолирано, и т.н.
   Тази "извратеност"  се среща също така и при неуравновесени субекти, при стеснителните, при презадоволените сноби. Случва се бестиалността да е свързана  с различни налудни идеи или в съчетание с други полови отклонения като садизъм, мазохизъм и т.н.

АНТРОПОФА`ГИЯ ж. Книж. Чо­ве­ко­я­д­с­т­во, лю­до­е­д­с­т­во.


Източник:" Фантастичните победи на модерната психология" - Пиер Дако

Мазохизъм

"Наименованието  идва от името Захер Мазох, немски писател, който възхвалявал екзалтирано тази извратеност в книгите си. При полов контакт мазохистът може да получи удовлетворение  само чрез страдания, удари, мъчения, шибане с камшик и т.н. Или чрез " психически" мъчения: унижения, презрение, обиди, робско отношение и пр.
   Съществуват много степени при тази полова извратеност. Желаното страдание може да е физическо или морално; то може да е плод на въображението на мазохиста; в такъв случай той моли партньора си да симулира издевателства:
   Примери:
- Х. може да постигне полово задоволяване само ако си представя, че жена му е високомерна херцогиня, а той -  бичуван лакей... Тук имаме случай на въображаем мазохизъм и същевременно на "душевен" онанизъм в съпружеските отношения.
 - Y. стига до полово задоволяване само когато партньорката му държи камшик в ръка и го доминира, заставайки над него. Няма нужда да го бичува, достатъчен е само символът на бича, а останалото е въпрос на въображение.
 - Z. иска от партньора си мъж да го връзва и да го третира като "долен роб". Тук имаме хомосексуализъм с добавна на мазохизъм и т.н.
   Трябва да отбележим, че мазохизмът се среща както при мъжете, така и при жените. Мазохистът лесно си намира партньор садист, който да го задоволява."


Източник : " Фантастичните победи на модерната психология" - Пиер Дако

Хомосексуализъм при жените

" При жените хомосексуализмът се проявява в полови контакти с други жени(например взаимно мастурбиране.). Този хомосексуализъм се нарича още и лесбийство или сафизъм (тъй като този вид контакти са били разпространени сред жените от остров Лесбос, родината на поетесата Сафо...).
   И тук хомосексуализмът може да бъде биологичен. Касае се за жени-мъже, груги, едри, верилни, понякога дори с мустаци, които действат по мъжки и мислятпо мъжки.
   Но най-често се касае за психологическо явление.
При хомосексуалистката, станала такава поради психическа нагласа, се наблюдава омраза към мъжа, предизвикана от всевъзможни причини. Тя отказва да се подчини на "мъжките закони"... и търсидруга жена.
   Или психически се превръща в мъж; в такъв случай тя е активната страна и играе мъжката роля. Или остава пасивна и партньорката й представлява мъжът...но без да притежава омразните черти, присъщи на мъжете.
   Виждаме, че психическият хомосексуализъм е симптом за невроза; той представлява само една компенсация или още по-лошо, тъй като лесбийката е неспособна да обича другия пол...
   "Женските двойки" са изключително разпространени.Резултатът е  много страдания, мании и ужасна ревност."


Източник: "Фантастичните победи на модерната психология" -  Пиер Дако

Хомосексуализъм при мъжете

" Хомосексуалист е този, който предпочита полови контакти с представители на собствения си пол(млад мъж или момче). Това предпочитание може  да е пълно:мъжът е в състояние да контактува полово само с други мъже(или момчета). При това положение жената изобщо не съществува за него.
   Хомосексуализмът може да бъде относителен:в такъв случай има някаква склонност,  тласкаща го към другите мъже; той може и да се ожени, да има деца и на пръв поглед да води нормален полов живот. Но при всяко положение в поведението му винаги се проявява някаква хомосексуална наклонност.
Съществуват две основни форми на хомосексуализъм:
   1. Биологичен хомосексуализъм. Погледнат външно, мъжът притежава всички белези, характерни за пола му. Въпреки това физически той е по-близо до жената, отколкото до мъжа. Реагира като жена, мисли като жена, има подчeртано женски вкусове и т.н. Следователно този вид хомосексуализъм е нормален,ако разглеждаме физическите фактори, които го обуславят. Единствената възможност е евентуална хирургическа намеса, която би могла да даде на този човек пола, към който той действително принадлежи.
   2. Психологичен хомосексуализъм. Той е най-разпространен. Често пъти се състои в спиране на половото и психическото развитие. Коя е причината, способна да накара някой мъж да се насочи полово към друг мъж вместо към другия пол? Най-общо отговорът  може да бъде следният:хомосексуализмът е разстройство на цялата личност(като всяко друго полово смущение). Хомосексуализмът е само определена изява на липсата на психическо развитие. Най-често срещаните причини са: чувство за малоценност, омраза към жените(породена от някои обстоятелства или от възпитанието); всичко, което може да накара момчето  да се страхува от жените; всичко, което може да феминизира момчето(доминиране, авторитарност, потискане, чувство за малоценност и т.н.)
    Хомосексуализмът е форма на полова импотентност. За мнозинството от хомосексуалистите партньорът  мъж представлява жена... с предимството, че не е жена; тоест създание, което той смята, че ненавижда. Някои хомосексуалисти приемат аномалията си без външни страдания. А други, какъвто бе случаят  с Андре Жид, се превръщат в нейни защитници.
   Но много често хомосексуалистът е истински обсебен. Той страда от склонностите си, срещу които моралът и волята му са почти безсилни.
Съществуват книги, понякога сърцераздирателни, показващи, че някои хомосексуалисти изживяват вътрешни драми с неподозирана сила. А чувството, че са презирани и отхвърлени, само засилва терзанията им.
   Извън това съществуват и "случайни" хомосексуалисти.Подобни прояви се срещат често, когато дълго време са лишени от жени (казарма, изоравителни домове, затвор и т.н.). Този вид крие опасност: да се превърне в навик, особено ако субектът е млад и предразположен към невроза.
   И накрая, хомосексуализмът се проявява при сноби, които преследват "редки усещания", при епилептиците, при наркоманите и т.н.
   Истинският хомосексуализъм често води до сантиментални усложнения при партньорите:жестока ревност, често срещана и маниакална  в някои случаи, водеща до насилия, дори до убийства."


Източник:" Фантастичните победи на модерната психология" - Пиер Дако
  

събота, 30 януари 2016 г.

Половият инстинкт

" Сексът е една от основните съставки на психоанализата. Но нека уточним веднага: не трябва да смесваме секса със способността за продължение на човешкия род. Половият инстинкт не бива да бъде отъждествяван с желанието за полов контакт: появява се на бял свят заедно с човека.
   Тази смела идея, изказана от Фройд, му струва няколко допълнителни остри сарказми. Изглеждаше ни смешно и шокиращо едногодишно дете да има полов инстинкт. Но на никой не му минаваше през ум, че още по-смешно и шокиращо бе да се вярва, че този инстинкт се появява внезапно през пубертета!
А и каква е причинатачо човекът да бъде поставян извън природните закони?
- На този етап вече знаем, че половият инстинкт се проявява в безброй постъпки, при които  действието му изобщо не е било подозирано. Някои действия на детето спрямо собственото му  тяло са сексуални прояви (не казвам генитални). Някои жестове на син по отношение на майка му ( на дъщеря по отношение на бащата) са израз на същия инстинкт.
   Това, разбира се, е логично:сексуалността е налице от момента, в който присъстват и двата пола. Това е природен закон, от който няма защо да се опасяваме , при условие че разглеждаме сексуалността като нещо здравословно, инстинктивно и освободено от моралните табута, които се сипят върху нея."


Източник: "Фантастичните победи на модерната психология" - Пиер Дако
  

петък, 29 януари 2016 г.

Да се самоосвободиш

"Звучи изтъркано да слушаме постоянно, че "нервният" човек мисли и действа различно от "спокойния".
Или, че "простакът" се изразява различно от "агресивния". Въпреки всичко тези изтъркани фрази крият голяма доза истина.
   Всеки човек трябва по десет пъти на ден да се пита: в какво физическо и психическо състочние съм в момента? Ще си отговори например: "Уморен съм, тоест мога да върша само неща, които би свършил уморен човек.".
Или : "Нервен съм и съм разтревожен, тоест мога да се съобразявам само чрез моята нервност и тревожност".
Това е напълно логично, нали така? Ако сме непълноценни, заспали или потиснати, способни ли сме на истинска воля и истинско съзнание? Не, разбира се, тъй като тези висши способности изискват хармония на личността ни.
   Или пък същият човек ще отговори така: "Имам комплекси" (въпреки, че не може сам да ги види). Следователно мисли и действа посредством комплексите си.
У него има някаква призма, която деформира възприятията му за нещата. Той е пречупен, натрошен, раздробен на много частици. Действа ту една, ту друга. Той никога не действа цялостно и свободно , а непрекъснато е подвластен на вътрешни сили, за чиято мощ, а понякога и съществуване той дори не подозира!
   Почти всички хора смятат, че вършат нещо. Вярват, че го вършат"по силата на волята си и свободно".
Искам още веднъж да повторя, че "вършиш нещо по силата на волята си" означава да си се освободил от самия себе си и т вътрешните си призми. Волята е мощна хармония, а не стягане и разпокъсаност. Докато съществуват вътрешни задръжкии принуди, не може да има свобода. Сигурно е, че един сескуално потиснат(например) няма да бъде свободен, докато изтласкваниятаму не бъдат отстранени. Освен това той ще предаде тези изтласквания и на децата си... И отново вечната история за лошото възпитание...
   Човек си мисли, че върши нещо. Но докато е подчинен на вътрешни недостатъци, на вредни навици, на умствени тикове и пр., той не е в състояние да извърши каквото и да било. Нещото се върши въпреки него. То се върши, без той да знае защо и как. У него има нещо, което го тласка да действа и да мисли. В това състояние той изобщо не осъзнава нищо.След като не осъзнава самия себе си, той спи. Но тъй като спи, не разбира, че спи.
   Всички ние действаме чрез физическото и психическото си състояние. Ако състоянието ни е добро, постъпките ще са добри. Ако състоянието ни е силно, постъпките ни ще излъчват сила.
   Ако искаме да променим постъпките и живота си, трябва да променим физическото и психическото си състояние, като го изчистим и преустроим."


Използвана литература: "Фантастичните победи на модерната психология"- Пиер Дако 

   

Гъвкавостта на ума

"Веднага разбираме, че гъвкавостта на ума се противопоставя на  всяка форма на скованост. Както и широтата на ума пречи на появата на каквито и да било сковани поведения!
Това значи, че е необходимо да се открият всички причини за скованост, за упорство и пр.
В някои случаи тези недостатци са породени от глупостта, но най-често от чувството за малоценност, за безсилие и за фрустрация. Може причината да е в липсата на знания: логично е човек да се вкопчи в някои усещания, които взима за истина. За нормалната воля е необходимо широта на възгледите. Първо, защото тя обуславя максимална степен на съзнателно разсъждаване, след това, защото ни кара да осъзнаваме, че всички частични истини имат за цел общата, крайната истина.
 Много неща щяха да бъдат спасени, ако всеки беше в състояние да разбере, че може да има право, без събеседникът му да е на погрешен път!"

Използвана литература:// "Фантастичните победи на модерната психология" - Пиер Дако

ДЕПРЕСИЯ В ЮНОШЕСТВОТО И ЗРЯЛА ВЪЗРАСТ. АВТОАГРЕСИЯ.

                                                                         
  „Имам чувството, че живея в нищото. Близките ми вече не се интересуват от мен. За тях съм провален човек. Не изпитвам удоволствие от живота. За мен той няма смисъл. Веднъж мислех да свърша със себе си. Отидох на един строеж и си мислех да скоча. Разколебах се, като видях едно дете долу да тича, изведнъж спря и погледна нагоре. Изпитах срам от себе си...”
Анонимен

"Една от причините за възникване на депресията е влиянието на биологични (генетични, физиологични, биохимични), психологични и социални фактори.
Водещите хипотези за механизма, по който възникват депресивните разстройства, се свързват с мозъчните невромедиатори. Това са вещества, осъществяващи преноса на информация между отделните неврони. Някои от невромедиаторите като серотонин, норадреналин, допамин и ендорфин имат жизненоважно значение за регулирането на биотонуса и настроението на човека. Психологическите и социалните фактори пък са склонни да променят биохимията на мозъка, водещо до клинична изява на депресивни симптоми.
Депресивното състояние се отличава с чувство на тъга, обезкуражаване, загуба на себеусещане и загуба на интерес към всекидневни дейности. Въпреки че симптомите на депресия могат да бъдат различни при хората, това разстройство причинява промени както в мислите, чувствата и поведението, така и в цялостното физическо разположение на организма.
Депресивните тенденции може да са провокирани от най-различни фактори и стресиращи ситуации. В юношеските години например те не са рядкост, защото този период се характеризира с узряване и стресът, който го съпровожда; стремеж към независимост и чести конфликти с родителското тяло; влияние на сексуални хормони; раздяла с интимен партньор; развод в семейството; травмиращи събития като дългосрочно заболяване или смърт на близък човек или приятел.
Тийнейджърите имат ниско самочувствие, никога не са доволни от постигнатите резултати, критикуват се прекалено много и не осъзнават положителните си качества и способности. Понякога в поведението им може да се наблюдават симптоми за наличие на депресивна тенденция като дистанциране от семейство и приятели; силно изразен бунт срещу авторитетите; криминални прояви; употреба на наркотични вещества и/или алкохол.
Депресията променя начина, по който хората възприемат себе си и живота си. Доста често подходът им към света се характеризира с очакване да се случат лоши неща. И те наистина се случват. За съжаление проблемът, който съпътства този процес, е притежаването на т.нар. „тунелно виждане“ (само в
черно-бели нюанси). Хората не могат да осъзнаят (и да повярват най-вече), че проблемите, които изживяват, имат своето решение. Дълбоко в себе си вярват, че тежките житейски ситуации няма да се променят и че няма да изпитат отново щастие и душевен комфорт.
Загубата на апетит, спадането на сексуалната активност, трудностите при взимане на позитивни решения и трудностите при концентрация, умората, раздразнението и епизодичната загуба на паметта са част от симптомите на депресията.
Жените страдат от депресия два пъти по-често от мъжете и състоянието се наблюдава във всички възрастови, расови, етнически и социално-икономически групи. Около три четвърти от хората, които са имали един епизод на депресия, изпитват поне още един до края на живота си.
Друг тип депресивно разстройство, освен тежката депресия, е дистимията, която е по-леката форма. Тя е хронична. Биполярната депресия пък се редува с депресивни и манийни епизоди.
Според Асоциацията на американските психиатри депресивното разтройство се определя като дълготраещо депресивно лошо настроение (най-малко две седмици), което е
придружено от следните симптоми:
липса на апетит
загуба на тегло
отслабване без диета
безсъние или сънливост
психомоторна възбуда или задръжка
умора, слабост, чувство за малоценност или постоянно чувство за вина
недостатъчна способност за мислене и концентрация и неспособност за взимане на решения
натрапчиви мисли за смърт или постоянен страх от смъртта, дори и без основание за наличието му
мисли или споменаване за самоубийство
изготвяне на план или опит за самоубийство
Четирите основни групи антидепресанти, които се използват в практиката за лечение на депресия, са:
• трициклични антидепресанти. Използват се за тежка депресия. След прием настроението се повишава и се възстановява нормалният сън, апетитът и енергичността.
• моноаминооксидазни инхибитори (МАО – инхибитори). Приемат се от пациенти, които не се повлияват от странични медикаменти или които имат симптоми на повишена тревожност, изразена сънливост, раздразнителност, хипохондрия или фобийни елементи.
• селективни инхибитори на серотониновото обратно захващане (SSRIs). Използват се за лечение на пациенти, които приемат за пръв път антидепресанти.
• селективни инхибитори на серотониновото и норепинефриновото обратно захващане (SNRIs). Също се използват за лечение на пациенти, които приемат за пръв път антидепресанти.
Всички медикаменти причиняват странични ефекти. Около 50% от пациентите, които приемат антидепресанти, ги изпитват през първата седмица от лечението си, но обикновено са временни и леки.
Най-честият нежелан ефект, свързан с по-новите антидепресанти, е гадене в първите дни. Понякога се наблюдава и намалено сексуално влечение и еректилна дисфункция. Депресията води до потискане на множество естествени физиологични процеси, сред които и сексуалното влечение. Другият нежелан ефект е напълняването. Необходим е строг баланс на диетата и включване на физически активности в комплексния терапевтичен план. Физическата активност, от своя страна, стимулира производството на естествени субстанции от организма, които повишават биотонуса и спомагат за поддържане на доброто настроение.
Най-срещаният нежелан ефект при приемането на антипсихотици е седирането. То се изразява в сънливост през деня, чувство на отпадналост и намалена концентрация. Антипсихотиците могат да предизвикат и понижаване на кръвното налягане.
Психотерапията също може да помогне на страдащите от депресия да се справят с това състояние по безопасен начин. Най-често прилаганите
психологически подходи за лечение са когнитивна психотерапия (лечение чрез разговори с терапевт, който открива ирационалните мисли, интерпретациите на събития и допускания, причиняващи или поддържащи депресивното настроение) и творческа (арт) терапия.
САМОНАРАНЯВАНЕ
Самонараняването (автоагресията) е проява при депресивни състояния. То показва дълбока емоционална болка и безпомощност и е преди всичко стратегия за справяне. Често човекът, който го извършва, усеща себе си като емоционално изтръпнал и поради тази причина това поведение е всъщност крайният опит да се провокира каквото и да е усещане. Когато не е успял да се справи с негативните емоции, се насаждат напрежение и тревожност. А колкото повече тези усещания се засилват, толкова повече се откъсва от себе си, като търси спасение. Самонараняването е импулс, който не се контролира и не може да бъде овладяно лесно. Хората, които практикуват това, са обикновено доста потайни и се опитват по всякакъв начин да прикрият извършените действия върху себе си.
Автоагресията повишава адреналина. Липсват тревожността, болката и напрежението. Негативните мисли и чувства са забравени и се усеща единствено чувство за самоконтрол. Тялото отделя ендорфини, които „спомагат“ за чувството на еуфория. Но положителните емоции бързо остават на заден план и са заместени от негативните, които провокират загуба на контрол, самоомраза, срам, вина. Емоционалната травма,
която човек преживява, може да бъде много по-трудно търпима, въпреки че самонараняването „тласка“ към липсата от действителната болка, която човек преживява. Поради тази причина то предлага само краткотрайно и моментно облекчаване. Автоагресията е зависимост, която съдържа потребност за бягство от себе си, от поведението си, от заобикалящата среда. Това поведение всъщност показва липса за справяне с напрежението и стреса и е хубаво човек да придобие полезни механизми, чрез които да ги преодолява безопасно.
Рязането на вени например е проява на желание за самонараняване. То се асоциира със самоубийствени тенденции, но доста често може да се тълкува и като зов за помощ. Децата, които намират за непосилна задачата да споделят проблемите си с родителите, с други авторитетни личности или с приятелите си дори, започват да практикуват този метод, като средство за „комуникация“, наранявайки себе си.
Едни от най-честите причини за автоагресията са липса на любов, разбирателство и доверие в семейството; загуба на близък човек или приятел; трудности със социализацията в училище; дългосрочно и/или сериозно заболяване.
Навярно в момента има хора, които, четейки това, припознават себе си в написаното. Затова бих искала да отправя следния мой съвет към всички, които поради една или друга причина се чувстват тъжни, самотни, неразбрани,
депресирани или отчаяни от живота.
Споделете за това, което ви тежи или тормози, на някой доверен ваш човек, който би могъл да ви разбере. Това е първата крачка, за възстановяване на емоционалното ви състояние. Всеки проблем има своето решение, стига да помислите трезво и креативно върху определената ситуация. Ако нямате такъв човек, ще бъде хубаво да посетите психолог, пред когото да споделите за неприятните емоции и да ви помогне да се справите с тях. Повярвайте ми, едно такова посещение ще ви бъде от полза! Да, може да няма мигновени резултати, но ще бъдете с една крачка напред към подобряването на емоционалното състояние, защото ще имате започнати ресурси за разрешаването на проблема.
Водете си дневник, в който да записвате всичко, което ви е направило впечатление като случка/и през деня. Това също ще бъде един ваш „безпристрастен слушател“, към когото ще можете да се обръщате винаги, когато пожелаете. Аз самата съм си водила много дневници през годините и от личен опит мога да кажа, че писането ми е помагало да разбера повече себе си и ситуациите, които съм преживявала, а сега, години по-късно, се връщам с умиление към нещата, които са ме вълнували тогава.
Вглеждайте се в огледалото и си правете поне по 3 комплимента всеки ден. Пишете си в дневника, който водите, и по 3 неща, които са ви направили щастливи. Гледайте за дребните неща, които по принцип ние, хората, не забелязваме много-много, затънали в сивотата и баналността на ежедневието и скуката. Раздробете „голямата картина“ и я разглеждайте парче по парче. Забравете негативния поглед върху света и гледайте в посока „положителна промяна“. Изразявайте себе си! Дори и да не ви се говори, намерете начин да изразявате натрупаните емоции. Спортувайте! Спортът подобрява и повишава настроението и тонуса.
Създава култура, която помага не само за благоприятното развитие на тялото, но и възпитава ценни качества като амбиция, търпение, дисциплина и издръжливост. Забравете думите „всичко“, „всички“, „никога“, „винаги“. Аз съм прякото доказателство за това, че в моменти, в които съм си казвала (и съм вярвала!), че „по-зле от това няма накъде“ и че „никога няма да се промени еди-какво-си и винаги ситуацията ще бъде еди-каква-си“, животът ме е оборвал в обратното! Така че вярвайте в себе си и в позитивността на вашия живот!
Търсете нови запознанства, опитайте се да се развивате и да реализирате потенциала си в нещо. По този начин ще се повиши вътрешното ви усещане, че
може да се справите сами. В момент на емоционална слабост си повтаряйте: „Ако ме е страх от нови преживявания; ако взимам решения единствено в полза на другите и не отдавам значение на моите нужди и потребности; ако не търся креативни и позитивни решения на проблемите си; ако съм „останал/а“ в миналото и ме е страх от бъдещето – няма да успея!“
Бъдете оптимисти. Оптимисти са хората, които са привлекли и за щастие продължават да привличат късмета и успеха на своя страна. Те се сблъскват с предизвикателства и ги приемат като нещо продуктивно, от които няма да загубят, а ще спечелят, защото научават нещо полезно за себе си и за ситуацията, в която се намират. Може да гледате филма „The Secret“ или да прочетете книгата „Закони на привличането“.
Хранете се здравословно! Ограничете мазните и тестени храни. По този начин ще се почувствате по-добре и физически, и психически!
Не позволявайте натрапването на негативни мисли в съзнанието ви, асоциирани със смърт или самоубийство. Разбира се, че в живота на всеки от нас има моменти, в които си мислим, че никога повече няма да се радваме на живота, но точно защото животът има край, трябва да оценяваме съществуването си! Няма „втори шанс“ за живот.
Прочетете следното: OPPORTUNITY-ISNOWHERE. Ако сте прочели Opportunity Is Now Here („Възможността е тук сега“), възприемате реалността по по-позитивен начин от тези, които са прочели Opportu-nity Is Nowhere („Възможността не съществува“). Начинът, по който интерпретирате събитията, които се
случват в живота ви, определя мислите, емоциите и поведението ви. Запомнете следната връзка: грешни мисли водят до грешни емоции, а тези две неща накуп водят до грешното поведение.
За финал искам да добавя една мисъл, която много ми харесва и е една от водещите в живота ми:
„Вярвам в розовото. Вярвам, че смехът е най-добрият начин да изгориш няколко калории. Вярвам в целувките, в многото целувки. Вярвам, че трябва да останеш силен дори тогава, когато изглежда, че всичко върви на зле. Вярвам, че щастливите момичета са най-красивите момичета. Вярвам, че винаги ще има утре и вярвам в чудеса.“
Audrey Hepburn
Автор:
Мария Коева
(студентка по психология)
Помощни материали:
www.psihiatri.bg
www.puls.bg

Източник : // Списание " Посока" 

Прекалената импулсивност

"Какво представлява импулсивността?
Непреодолим порив, който тласка човека да извърши някаква постъпка, без да се замисля.
Импулсивният човек често пъти е необуздан. Той се втурва, неспособен да се въздържа и да се ръководи от умереността.
Воден е от елементарни инстинкти, несъзнателни автоматизми и разстроени чувства.
Често действа "налудничаво".
Ако е началник, дава нареждания със сух и презрителен тон.Естествено мисли се за водач и волеви човек. Никога не се колебае, непрекъснато върви напред и не допуска да му се каже, че е сбъркал(освен, когато желае да изглежда перфекционист).
Импулсивният човек си дава вид, че "иска".
В действителност той е неспособен да контролира постъпките си и притежава толкова малко воля, колкото и един слаб човек.
Импулсивният прилича на превъзбудения, който само изглежда енергичен, а всъщност съвсем не е така...
Импулсивният човек се впуска в прекалена дейност.
Постоянно е в движение. Създава впечатление на човек, пращящ от физическа и психическа енергия. Но много добре знае в дъното на душата си (ако има смелост да надникне там), че е неспособен  на истинска воля. Под мнимата му решителност се крият безсилието, тревогата и емоционалността.
  Той е вманиачен на дема действие.Хвърля се с главата напред, често пъти настроен заядливо и неспособен да се върне, за да смени евентуално посоката...
това не е волеви чове, а автомат.
   Съществува и друг импулсивен тип: този, който избухва със закъснение. Външната му реакция не се проявява веднага.Той умува. Нещата се трупат у него като взривоопасни материали. В края на краищата количеството им толкова нараства, че те обсебват  изцяло вниманието му. Вътрешното му напрежение стига до краен предел. Този вид импулсивен човексе отчайва, екзалтира се и ...избухва. Често пъти се стреми към избухването , за да спадне психическият натиск! Следователно и този тип човек може да дава вид на деен волеви човек. А реалността е съвършено различна... Не е трудно да разберем това, ако го наблюдаваме : той се смущава, нервира се , става рязък. Говори на пресекулки. Съвсем не е господар на думите и постъпките си.
   Всичко това показва, че импулсивните хора нямат никаква воля. Чисто и просто те се подчиняват на инстинктивните и несъзнателни сили. А какво остава за импулсивните, които страдат от чувство за малоценност, засилващо още повече "волята" им за доминиране и за могъщество!..."


Източник:   "Фантастичните победи на модерната психология" - Пиер Дако 

неделя, 24 януари 2016 г.

Агресивен ли е нормалният мъж?

   "Така или иначе, широко разпространено е мнението, че всеки мъж има "садистични" наклонности! Знае се със сигурност, че мног от мъжете обичат да срещнат известна съпротива от страна на партньорките си.
Подобно поведение вероятно показва "завоевателския дух", присъщ на мъжката част на човечеството!
Нормално е, при положение, че мъжът не  се нуждае от агресивност, за да бъде полово добре. Ако получава ерекция единствено благодарение на агресивност или на бруталност ( с мисъл или действие ), такъв мъж е импотентен и действително има садистични наклонности.

   Изглежда, че съществува тънка разлика между нормалното и ненормалното. На практика съвсем не е така. Нормалният мъж ще достигне половата си мощ както при наличието на агресивност, така и без нея. Поведението му ще бъде съобразено с това на партньорката му. Казват, че жените обичали грубостта? Мисля, че не е вярно ( при положение, че са нормални!). Жените обичат сигурността, която има дава психически и физически силният мъж. Но също така те много добре могат да направят разлика между нормалната и ненормалната агресивност.

   Истинският пол произтича от непосредствената човешка същност. За да се получи ерекция, не е необходимо непременно да влиза в действие въображението, даден комплекс или нещо друго, а да участва цялата личност.
Истинският мъжки пол е израз на действителна, цялостна, неразрушима мъжественост както в психически, така и във физически план. И не бива само защото около нас гъмжи от фалшиви мъжествености, да забравяме този основен закон!
Той връща пола на високия стожер , на който трябва да се намира по право, вместо да гние по ямите, където е запокитен с такава лекота."


Източник: "Фантастичните победи на модерната психология" - Пиер Дако