сряда, 12 август 2015 г.

Разхвърляни мисли за разхвърляни усещания

Равносметки...мисли...връзки...ново начало или стар край.Човекът е същество, устроено да иска много и да има смелостта да вземе многото. Не изживени емоции, забрани....какво всъщност е това? Егоизъм/ Интереси ? Не справяне със ситуации по друг начин ?.....Слабост?
Всичко изброено и най-вече последното , а аз стоя в страни и се усмихвам .
Усмихвам се на човешката глупост и не състояние да се спр
авят със собствения си живот . Понякога дори изпитвам съжаление......за тези бедни и пусти души, бродещи по земята. Изнизва се година, след нея друга, трета и ......а те горките същите "бедняци", не научили нищо от живота, не взели си поука от грешките и от шамарите на съдбата.
Кратка история за мислите в главата ми тази сутрин . След малко отивам на работа , за да се срещна с тези същите зомбита, изяждащи се отвътре.............но не смятам да спирам да се усмихвам ........

05.01.2013г. (Диана Димитрова)
"Разхвърляни мисли за разхвърляни усещания"


вторник, 11 август 2015 г.

Разхвърляни мисли за разхвърляни усещания

Снега се топи от слънчевите лъчи... такова ми е хубаво, топло, уютно.....отпочинала и заредена се чувствам.....мислите приятно разпилени..............нежна музика и чаша горещо кафе...след такава вечер, подобна сутрин е естественото и най-точно продължение на чувствата и емоциите ...........така ми бяха важни целувките........и моментите на истинското любене....равносметки.....потвърдих си думите няколко дни по-рано, че нищо истинско не избледнява.....никога.....преражда се в друга форма, но със същата сила .....усет, емоция, власт, подчинение.......и тогава нищо друго няма значение, щом емоцията владее тишината......

27.12.2012г. (Диана Димитрова)

"Разхвърляни мисли за разхвърляни усещания"



понеделник, 10 август 2015 г.

Разхвърляни мисли за разхвърляни усещания

Студен ден, влязох през една врата с идеята да се стопля и да опитам от онова капучино, което придава носталгичен привкус на деня. Крача уверено, спокойна и усмихната и точно в този миг един поглед издигна стена пред мен. Ударих се със всичка сила в нея, мислите ми рикушираха в отвъдното, светлините се сляха, хората изчезнаха,з вуците също..... някъде там в далечината. Не можех да помръдна, сякаш бях скована от лед.......а душата ли, душата беше цялата в огън. Стихийно прониза гърдите ми... не зная още как спрях сълзите си....нямах думи, нямах въздух....нямах сили.....просто времето спря, а казват,че не спира никога.....
07.12.2012г (Диана Димитрова)
"Разхвърляни мисли за разхвърляни усещания" 


Разхвърляни мисли за разхвърляни усещания

Вървя по тротоара на градска улица, с ръце прибрани в джобовете. А вятъра флиртува с косите ми ...и лицето ми милва...усещам топла есенна целувка по челото. Вдигам глава и се оглеждам, не мога да го видя ... само го усещам.....близо до мен ."Вселената си знае работата" ,казах аз и продължих да вървя. Бях доволна, усмихнах се -извадих ръцете от джобовете си, направих две крачки встрани и се завъртях около дървото с кестени, усмихната, волна и щастлива. Покрай мен мина старец с бели коси, погледна ме с възхищение в очите и продължи по пътя си-по неговия си път. Да-този старец беше разочарованието, самотата и гнева. Обърнах му гръб и продължих да вървя със същата усмивка на лицето. Срещу мен се задаваше слаба, изпита и бледа жена с черна рокля.....секунди преди да се разминем я погледнах право в очите, усетих, че беше смутена, сведе поглед и изчезна в далечината- това беше омразата и глупостта.
В дясно от мен имаше малка градинка с цветя и зелена трева с с няколко попадали есенни листа.....загледах се в една дама - глупаво облечена с няколко кученца, които подскачаха край нея......приближих се до тях, погледнах ги , разгърнах връхната си дреха и оправих косата си....."кученцата" спряха да играят и се скриха зад зле облечената госпожа......това бяха клюките....обърнах им гръб и продължих да вървя, неспирайки да се усмихвам. Не след дълго минах покрай една витрина на хубав магазин с много светлини...спрях, направих две крачки назад и се огледах в отражението от витрината ... и видях Любовта !

03.12.2012. (Диана Димитрова)
"Разхвърляни мисли за разхвърляни  усещания"


петък, 7 август 2015 г.

Разхвърляни мисли за разхвърляни усещания

Днес беше хубав ден. Разхождах се, взех със себе си хилядите мисли, разпиляни в главата ми. И противоречията бях взела със себе си: "Трябва ; Не трябва. Какво пък толкова, искам да съм щастлива... това е моят живот...".Влизам в една къща, уютно ми беше, топло, спокойно, чувствах се добре. Седнах, поръчах си Капучино ...2 пъти ... съблякох връхната дреха, бях с черната си Любима блуза и черният клин, придаващ усещането за голота (харесва ми това усещане). Отметнах косата си назад, облегнах се, затворих за миг очи и усетих атмосферата...усмихнах се. Малко след това видях няколко погледа, които казваха много. Имах чувството, че всички погледи са втренчени в мен. Личното ми пространство беше нарушено...защото аз позволих. Така е и в живота по принцип. До мен беше промяната, любовта и истинското, неподправените чувства и нежността. Беше точно до мен и галеше косите ми и си дадох сметка, колко далечни и чужди са ми всъщност. Бях отвикнала. Бях научена на друго и всичко това ми се струваше нереално. Харесваше ми и в същото време си задавах въпроса : "Какво правя всъщност". Малко поизгубена,объркана, раздвоена,обичаща, мразена, оплювана, искана, отдалечаваща се, строга, скована, сама, подкрепяна." Къде всъщност е моето място....може би точно там! Живота иска да ми покаже нещо, само трябва да поискам да видя малките детайли, миговете, малките мигове на щастие, които толкова много искам, а отхвърлям  ,заради нещо, заради някой. На една крачка съм от щастието, а усетих страх. На моето лично, вътрешно, душевно щастие и свобода, за които толкова много се борих...човек, за да е щастлив, трябва да изкорени страховете си, чувството за вина и робуването за някой, който не желае да те има в неговия живот. А аз се почувствах виновна, предателка, мръсница.....помислих, казах си, че трябва да поработя върху това - промяната е адски труден път и аз направих първата крачка...първата крачка ...към себе си...

21.11.2012г  "Разхвърляни мисли за разхвърляни усещания" 
(Диана Димитрова)


сряда, 22 юли 2015 г.

Свободата е като страстта

    "Любовта ви връхлита неочаквано и изневиделица...същото се отнася и до свободата. Но нейната "внезапност" е резултат от дълъг процес на вътрешно избистряне.

     Да си свободен не означава да се идеализираш - идеализацията на Аза компенсира изпитваната тревожност и чувството за вина, тоест тя пак е затвор.
Когато азът не е истински , той всъщност не е свободен, затова най-важното от всичко е да намерим истинския си Аз.

    Това е дълго и трудно, но плодоносно начинание. Смисълът на живота не се съдържа в спазването на външни, абстрактнии закони(морални, философски, социални, семейни, религиозни и т.н.), а в способността ни да осъзнаем коя от предложените ни възможности отговаря на истинската ни същност.

    Тогава именно свободата става част от нас. Тогава преставаме да се суетим и свободата, която е тичала подире ни, а ние сме я отблъсквали, най-сетне ни настига, защото вече сме способнии да я приемем.
От този миг навлизаме в територията на положителната разрушителност, която се изразява в съзнателно, трезво и неагресивно отхвърляне на абстрактните патриархални житейски правила, господстващи в западния свят.

    Това е най-важната смяна на посоката, която можем да направим. И най-ценната, защото в края на пътя ни очаква сливане с Вселената на "Великата майка" и с нейния климат на пълна вътрешна свобода."

Източник: "Психология и вътрешна свобода" - Пиер Дако

четвъртък, 2 юли 2015 г.

Интелигентността на индивида не е фиксирано количество

Алфред Бине ( 1857-1911 )
Алфред Бине е роден в Ница, Франция. Родителите му се разделят, докато е много млад и той се премества в Париж. През 1878г. получава степен по право, след което учи природни науки в Сорбоната, подготвяйки се да поеме по пътя на медицината. Решава, че истинските му интереси са в областта на психологията и въпреки, че е самоук, през 1883г. получава от Жан- Мартен Шарко предложение за работа в парижката болница Салпетриер.
На следващата година се жени и след раждането на двете му дъщери започва да се интересува да се интересува от интелигентността и научаването. През 1891г. Бине е назначен за заместник-директор на лабораторията по експериментална психология в Сорбоната, а от 1894г. е неин директор.
Много почести са отдадени на Бине след ненавременната му смърт през 1911г. Сред тях е преименуването на "Свободно общество за изследване на детската психология" в "Общество Алфред Бине" през 1917г.

Важни съчинения
1903г. Експериментално изследване на интелигентността
1905г. Умът и мозъкът
1911г. Метод за измерване на развитието на интелигентността

сряда, 1 юли 2015 г.

Бъди онзи, който наистина си

Сьорен Киркегор (1813-1855)

Сьорен Киркегор е роден в заможно датско семейство и е възпитан в строго лутеранство. Изучава теология и философия в университета в Копенхаген. След като наследява значително състояние, решава да посвети живота си на философията, но в крайна сметка това не го удовлетворява. "Това, което наистина имам нужда да направя, казва той, е да си изясня какво трябва да правя, не какво трябва да знам".
През 1840г. се сгодява за Регине Олсен, но разваля годежа, заявявайки, че е неподходящ за брак. Обичайното му състояние на меланхолия оказва огромно влияние върху неговия живот. Основно развлечение за него били разговорите с непознати по време на самотните разходки по улиците и продължителните излети с файтон из околностите.
Киркегор рухва на улицата на 2 октомври 1855г. и умира на 11 ноември в болница Фридрих Хоспитал, Копенхаген.
Важни съчинения: 
1843г. Страх и трепет
1843г. Или-или
1844г. Понятието Страх
1849г. Болест за умиране


Фундаменталният въпрос "Кой съм аз?" е обект на изучаване от времето на древните гърци. Сократ (470-399г.пр.н.е.) е убеден, че основната цел на философията е да увеличи щастието чрез анализ на себе си.
Известни са думите му :" Неизследваният живот не си струва да се живее". Книгата Болест за умиране на Сьорен Киркегор (1849) предлага самоанализа като средство за разбиране на проблема "отчаяние", което според него възниква не от депресията, а по-скоро от отчуждаването от себе си. Киркегор описва няколко нива на отчаянието. Най-ниското е най-често срещано и се заражда от невежество: човекът има погрешна представа за това, какво е "собствена личност".

Той не знае за съществуването на своята потенциална същност, нито познава нейната природа. Подобно невежество е близко до блаженството и до такава степен незначително, че Киркегор дори не е сигурен дали то може да се определи като отчаяние.
Истинското отчаяние възниква с нарастването на себепознаването.
Неговите по-дълбоки нива произлизат от остро осъзнаване на собствената личност, съчетано с пълното й нехаресване.Когато човек се провали-например на изпит за дипломиране като лекар, той може да се отчайва заради нещо изгубено. "Но при по-внимателно вглеждане, казва Киркегор, става ясно, че човекът всъщност не се отчайва заради нещото(скъсването на изпита), а заради себе си.

Това "себе си", което не е постигнало нещо, става непоносимо. Човекът е искал да се превърне в различна същност (лекар), а вместо това е изпадналдо безизходицата на една провалила се същност и впоследствие - до отчаяние.

Изоставяне на истинското "себе си"
Киркегор дава като пример човек, който иска да стане император. Изтъква, че по ирония, дори ако този човек някак да успее да постигне целта си, той всъщност би напуснал старата си същност. Като в желанието си, така и в постигането на целта, той иска" да се отърве" от себе си. Това себеотхвърляне е болезнено:отчаянието е смазващо, когато човек иска да избяга от същността си- щом " не притежава себе си, той не е себе си"!
Но Киркегор предлага решение. Той заключава, че човек може да намери мир и вътрешна хармония, като събере кураж да бъде истинската си същност, вместо да иска да е друг човек. " Да пожелаеш да бъдеш онази същност, която наистина си, това всъщност е обратното на отчаянието", казва той. Киркегор е убеден, че отчаянието се изпарява, когато спрем да отричаме кои сме ние наистина и се опитаме да открием  и приемем истинската си природа.

Акцентът, който Киркегор поставя върху индивидуалната отговорност и нуждата да открием своята истинска  същност и цел в живота, често се смята за началото на екзистенциалната философия. Неговите идеи водят директно до екзистенциалната терапия на Р.Д. Лейнг и са повлияли хуманистичните терапии, практикувани от клинични психолози като Карл Роджърс.


Източник: "Книга за психологията"   Издателство : Книгомания 

вторник, 30 юни 2015 г.

Заспете!

Добавете надпис
Абат Фариа ( 1756-1819)

Жозе Кустодио де Фариа е роден в португалска Гоа и е син на богата наследница. Родителите му обаче се разделят, когато той е на 15.
Снабдени с препоръчителни писма до португалския двор, абат Фариа и неговият баща пътуват до Португалия, където се обучават за свещеници. Веднъж младият Фариа е помолен от кралицата да проповядва в личния й параклис. По време на службата той изпада в паника , но баща му прошепва: " Всички те са сламени чучела, отсечи сламата!"
Фариа мигом забравил страха си и изнесъл гладко проповедта. По-късно си задал въпроса как една проста фраза успява толкова бързо да промени душевното му състояние .
Фариа се мести във Франция, където изиграва важна роля във Френската революция, а докато лежи в затвора, усъвършенства техниките на самовнушението. По-късно преподава философия , но неговите театрални представления, демонстриращи "осъзнато сънуване", подкопават репутацията му. През 1819г. умира от инсулт. Погребан е в безименен гроб в Монмартр, Париж.


   Практиката да се предизвикват състояния на транс, за да се подпомогне оздравяването, не е нова. За някои древни култури, например Египет и Древна Гърция е било съвсем естествено човек да заведе близките си в " храмовете за сънища", където чрез внушенията на специално обучени жреци болните изпадат в състояние, подпобно на сън.
   
   През 1027г. персийският лекар Авицена документира характеристиките на транса, но прилагането му католечебна терапия е почти изоставено, докато през 18-ти век немският лекар Франц Месмер не го въвежда отново. 

   Терапията на Месмер се състои в манипулиране на естествения или "животински" магнетизъм чрез използване на магнити и внушения. След като били "хипнотизирани" или " магнетизирани", някои хора преживяли конвулсия, след която твърдели, че се чувстват по-добре.

   Няколко години по-късно абат Фариа, монах с португалско-гоански произход, изучава работата на Месмер и заключава, че магнитите са съществена част от процеса. Истината според него е още по-необикновена: засегнатите индивиди напълно естествено притежават силата да изпадат в транс или "осъзнат сън". Не са необходими никакви спесиални сили, защото феноменът разчита изцяло на силата на внушението.

Осъзнато сънуване
   Фариа вижда ролята си като "концентратор: , който помага на пациента да изпадне в подходящо душевно състояние. В Причините за осъзнатото сънуване той описва своя метод: " След като избера пригоден субект, аз го моля да се отпусне на стола, да затвори очи, да концентрира вниманието си и да мисли за сън.
Докато пациентът мълчаливо чака следващи инструкции, аз по-тихо или по-строго нареждам :"Заспете!" и той потъва в осъзнат сън".

   Повлиян от израза "Осъзнат сън "на Фариа, през 1843г. шотландският хирург Джеймс Брейд  измисля термина "хипноза". Той заключава, че хипнозата не е вид сън, а концентрация върху една идея, в резултат на което се получава висока податливост на внушение. След смъртта му интересът към хипнозата почти замира, докато френският невролог Жан Мартен Шарко започва редовно да използва хипноза за лечение на травматична хистерия. Това привлича вниманието на Йозеф Бройер и Зигмунд Фройд, които по-късно поставят въпроса от какъв подтик е тласкана  хипнотизирана личност и разкриват силата на несъзнаваното."


Източник : "Книга за психологията"      Издателство: Книгомания

понеделник, 29 юни 2015 г.

В тази машина има мислеща душа

В тази машина има мислеща душа Рене Декарт(1596-1650)

Рене Декарт е роден в Ла Е-ен- Турен (днес Декарт), Франция.Заразява се с туберкулоза от майка си.
Няколко дни след неговото раждане тя умира , а Декарт през целия си живот не оздравява напълно. На 8 години започва да учи в йезуитския колеж в Ла Флеш, Анжу, където заради лошото си здраве придобива навика да прекарва всяка сутрин в леглото в "системна медитация" за философията, науката и математиката. От 1612г. до 1628г. пътува, пише и размишлява. През 1649г. е поканен да преподава на шведската кралица Кристина. Тя настоява заниманията да се провеждат рано сутрин. Този режим и суровият климат влошават здравето му .
Умира на 11 феввруари 1650г. Официалната  причина за смъртта му е пневмония, но някои историци смятат, че е отровен, за да не обърне протестантката Кристина към католоцизма.

"Идеята, че умът и тялото са отделни и различни, датира от времето на Платон и древните гърци, но едва през 17-ти  век философът Рене Декарт пръв описва в детайли връзката между душа и тяло. През 1633г. той пише своята първа философска книга "Човекът"  и в нея се описва дуализма на душата и тялото. Нематериалният ум , или "душата", се намира в епифизната жлеза в мозъка и извършва цялата мисловна дейност, докато тялото е като машина, задвижвана от "животински духове" или флуиди, протияащи по нервната система.

Тази идея е популяризирана през 2-ри век от Гален, който я прибавя към своята теория за телесните течности, но Декарт пръв я описва подробно и подчертава разделението между ума и тялото.

 В писмо до френския философ Марен Мерсен Декарт обяснява, че епифизната жлеза е "местопребиваване на мисълта" и също така би трябвало да е дом на душата, защото " едното не може да бъде отделено от другото". Това е важно, пише той, защото иначе душата не би била свързана с никоя материална част от тялото, а само с психическия дух.
Декарт си представя, че умът и тялото си взаимодействат чрез съзнание за животинските духове, които протичат през тялото. Той смята , че умът(или душата) обитава епифизната жлеза , разположена дълбоко в мозъка.

Движението на духовете влияе върху мозъка и предизвиква съзнателно усещане. Така тялото може да въздейства на ума. По подобен начин умът може да влияе на тялото, като предизвика прилив на животински духове към конкретна телесна част и стимулира движение."

Източник : "Книга за Психологията" / Издателство : Книгомания

петък, 26 юни 2015 г.

Новини


"Историята на Фройд, както и тази на много хора, започва с другите. В неговия случай “другите” са неговият наставник и приятел д-р Йозеф Бройер и пациентката на д-р Бройер – Анна О.
, без физическа причина. Появили се и проблеми с речта, после онемяла, а след това проговорила само на английски език, вместо на родния си немски.
След смъртта на баща си, отказвала да се храни и започнала да страда от необичайни проблеми. Не усещала ръцете и краката си, развила частична парализа, и получавала неволни спазми. Също така имала зрителни халюцинации и ограничено зрително поле. А специалистите, които провеждали консултации за тези проблеми, не откривали никакви физически причини за възникването им.
Сякаш всичко това не й било достатъчно, ами имала и приказни фантазии, драматични промени на настроението, и направила няколко опита за самоубийство. Диагнозата на д-р Бройер била, че Анна страдала от заболяване, известно по онова време като “хистерия” (сегашното му название е “конверзионно разстройство”) - проявявала симптоми, типични за физически проблем, а такъв не съществувал.
Вечер изпадала в състояния, които Бройер наричал “спонтанна хипноза”, а тя – “облаци”. Бройер открил, че докато била в някое от тях, Анна можела да обясни своите дневни фантазии и други преживявания, а след това се чувствала по-добре. Самата тя наричала тези епизоди “чистене на комина” или “говорящото лекарство”.
Понякога, по времето на това “чистене на комина”, си спомняла някое емоционално събитие, което придавало значение на даден симптом. Първият пример дошъл скоро след като отказала да приема течности: спомнила си, че е видяла жена да пие от чаша, от която малко преди нея е пило куче. При този спомен, изпитала силно отвращение... и след това си пийнала вода! С други думи, нейният симптом – отказът да пие – изчезнал веднага след като си спомнила събитието, в което се коренял и преживяла силната емоция, която то би провокирало. Бройер нарекъл това “катарзис”, от гръцката дума за “пречистване”.
След единадесет години, Бройер и неговият асистент Фройд, написали книга за хистерията. В нея обяснили своята теория: всяка хистерия е резултат от травмиращо преживяване, невписващо се в разбирането на дадения човек за света. Емоциите, свързани с травмата, не се изразяват директно, но и не изчезват - те се проявяват в действия или поведение, които по смътен и неясен начин дават отговор на травмата. С други думи тези симптоми имат значение. Ако клиентът може да бъде накаран да осъзнае смисъла им (например, чрез хипноза), тогава неизразените в миналото емоции се освобождават и следователно вече няма нужда да се изразяват чрез симптоми. Това е като да се пробие цирей или да се дренира инфекция.
Така Анна се отървавала от симптом след симптом. Но трябва да се отбележи, че имала нужда от Бройер, за да го постига: винаги, когато била в хипнотичните си състояния, трябвало да усеща ръцете му, за да е сигурна, че той е там и че тя говори именно на него! И за съжаление, се появявали все нови и нови проблеми.
Според Фройд, Бройер осъзнал, че с Анна се влюбват един в друг. Освен това, тя казвала на всички, че е бременна и носи неговото дете. Може би смятате, че го е искала толкова силно, че разумът казал на тялото й, че е истина и развила хистерична бременност. Бройер, женен мъж във викторианската епоха, внезапно сложил край на техните сеанси и изгубил напълно интерес към хистерията.
По-късно Фройд добавя това, което Бройер не е признал публично – че тайни сексуални желания лежат на дъното на хистеричните неврози.
За да завършим историята й, ще споменем, че Анна прекарала известно време в санаториум. По-късно се превърнала в уважавана и дейна обществена личност – първият социален работник в Германия – под истинското си име Берта Пепенхайм. Починала през 1936г. Тя ще бъде запомнена не само заради собствените си достижения, а и като вдъхновение на най-влиятелната теория за личността, която някога сме имали."

Gery-Nikol feat. Krisko - Ела И Си Вземи [Official HD Video]

  • Рим - известен още като Вечният град или Градът на Седемте хълма - е разположен на реките Тибър и Аниене, Италия. Богатата му история, култура и изобилието от забележителности превръщат града в магнетична туристическа дестинация. Рим се посещава ежегодно от милиони туристи, които се докосват до различни исторически епохи, разположени на неголямо разстояние една от друга. Най-предпочитани от посетителите са хотелите, разположени в централната част на Вечният град, откъдето пеша или с помощта на метро могат да се обходят всички забележителности. 
  • Удивително творение на бароковото изкуство е популярният Фонтан ди Треви. Има поверие, което гласи, че ако хвърлиш монета през рамо във фонтана, някой ден пак ще се завърнеш в Рим. Хвърляхме монети и винаги се връщахме отново и отново. Фонтанът е истински шедьовър от вода и камък, който се намира в историческата част на града. Централното място на фонтана е заето от фигурата на Нептун, а около него са разположени две статуи на тритони. Фонтанът добива популярност във филма на Федерѝко Фелѝни - "Сладък живот".
  • Впечатлява и Римският колизеум - арената на зрелищата и смъртта, както и базиликата "Св. Петър" - свещено място за Римокатолическата църква.
  • За да разгледаш по-подробно Рим ти е нужен месец и дори повече. Но и седмица в Рим е от полза, за да се заредиш с положителна енергия за години.