четвъртък, 23 май 2019 г.

"Здравей,

Как си? Добре? Щастлива съм да го чуя.

Аз ли? Аз ще бъда добре.

Ще ми коства милион вдишвания, за да не заплача. Но ще дишам.

Усещал ли си някога как лежиш в леглото си и изведнъж все едно падаш? Аз падам. Не в леглото си, а в сърцето си. Разпада се на малки съставни части, чупи се и се разпилява. Надявам се да го събера. Знам че ще го събера, но до тогава ще боли. Зверски ще боли. Ще искам да спра болката, но болка като тази няма лек. Клише.

Ще излизам. Ще ти търся заместител – навсякъде и във всичко. Ще се опитвам да запълня празнотата с други. Ще им позволя да ме целуват. Ще ме прегръщат. Ще ги влюбя в себе си, ще им дам всичко, което съм искала да дам на теб. И ще си тръгна. Защото тези мъже няма да са ти.

Обещавам ти да те преживея. Обещавам ти да дам всичко от себе си, за да те забравя. Ще забравя как съм гледала в очите ти и съм виждала щастието си в тях. Ще забравя сигурността, която усещах в прегръдката ти. Ще забравя, че не исках да те пускам никога. Ще забравя уюта. Ще забравя усмивката си, когато се събуждах и те виждах до себе си. Ще забравя нетърпението си, когато знаех че ще се срещнем. Ще забравя, че те исках в живота си. Ще забравя как не приемах поканите ти за срещи през цялото това време, защото знаех как ще приключи това. И въпреки това ти повярвах. Повярвах, че искаш да си с мен и само с мен. Повярвах, че съм единственна. Имаш голямо сърце, любов. Не бях достатъчна, за да го запълня.

През всичките тези години знаех, че това между нас ще приключи с трясък. Силен тътен, като след атомна бомба. Уж бях подготвена. Уж бях силна, а сега съм слаба. Безумна слаба.

Ще ми липсваш. Винаги ще ми липсваш.

И въпреки, че искам да ти пожелая да усетиш всичко това, което аз изпитвам сега, но в пъти повече – няма да го направя. Пожелавам ти да бъдеш щастлив.

Аз също ще бъда. След песните, след водките, след безсънните нощи, след болката.

Не ме забравяй. Имаме красивата история."

Автор:SilviÁmica
Силвия Крумова

сряда, 22 май 2019 г.

"Такива са най- опасни, умните, проницателни жени, красиви отвътре и отвън. Жени с пожари в очите и в сърцето.
Минава през теб и те изгаря с поглед.
Не йм трябват кибритени клечки, за да те запалят.
Борбени, независими, смели. Не им личи мазола от високата обувка, не молят милостиня, оправят се сами, блъскат се в трудностите с гордо вдигната глава и няма и следа от болката им, която само те си знаят по колко им е дала и взела.
Оголват раните си само пред избрани, но плачат само, когато са сами.
Такива жени са джентълмени в живота, напук на многото мъже без нищо мъжко в тях. Ще те изслушат, ще ти подадат ръка дори да не си я искал, ще ти услужат със силата си, с добротата си, ще ти вдъхнат кураж.
Жени достойни в ума и в душата, достойни за уважение, за обичане, за приятел, за силен опонент, достойни да се бориш за тях. Мъжки момичета и жени от горе до долу. Силни в битките си, в надеждите си, в победите си. Не искат пари, а любов с големи букви, искат свят за двама. Не са материалистки, смятат с броя на спиращите дъха моменти, смятат с усмивките и сълзите си, смятат с пулса си.
Жени стихии и спокойни морета, могат да разголят душата ти и да извадят егото ти с памук, можеш да се изгубиш във водите им и да не искаш да се върнеш при себе си.
Такива не искат много, искат всичко или нищо. Цената им е висока, пътят до сърцето им е дълъг, но пък си заслужава, защото ако го извървиш ще откриеш хоризонта на истинската любов.
Такива не са за всеки, те са за ценители.
Това са жени изкуство, жени поезия, жени без, които не си струва живота, защото красотата нямаше да има смисъл."
Любомира Димов

събота, 18 май 2019 г.

техника на „падащата стрела” – намиране на базисните убеждения.


 
 
"Представи си пред себе си една стрела от светлина, която започва във въображението пред очите ти и завършва надолу. В началото на стрелата, горе, стоят автоматичните мисли, за които говорихме! Към мислите се прилагат въпросите (В): „Какво ще стане ако (мисълта)?” или „Какво значи за мен (мисълта)?”. Въпросите се задават на подсъзнанието, на дълбокия ти емоционален живот. Когато тази техника бъде научена, за мигове стигаш до дълбоките програми в подсъзнанието си. Имайки достъп до тях, получаваш възможността да работиш с тях и да ги неутрализираш.

Примери:
Мисъл: „полудявам” -> В (въпроси) -> ще се изложа -> В -> хората ще ме погледнат лошо - > В -> отхвърлят ме -> В -> провалям се ->В -> оставам сама ->В -> глупава, слаба и излишна съм - трябва да се напрегна максимално никой да не разбере, че имам паник атаки и да се впиша на всяка цена ....

Мисъл: получавам инфаркт -> В-> ще умра-> В-> не вярвам на живота си, не вярвам на тялото си, не си вярвам и трябва постоянно да съм нашрек и да контролирам всичко, за да се защитя...

Тази техника прилича на прекопаване на психичната ти градина. Падащата стрела се спуска в психичната ти почва и вади на бял свят вредните програми. Така те могат да бъдат неутрализирани с помощта на здравия разум, връзката с реалността, оптимизма.

Вторична полза –
Понякога, когато в етиологията на паническо разстройство имаме силна намеса на психогенни фактори, се наблюдава т.н. вторична полза от случващото се! Например:
* При агорафобията – често имаме силно желание за грижата и подкрепата на другия, за получаване на внимание. Имаме едно изкривено здоволяване на нуждата от социално включване чрез изискване и получаване на внимание от близките, но отбягване от реално професионално и социално вплитане, риск и т.н.

* П.Р. може да служи за чудесно извинение при непоемането на отговорност
* Имайки П.Р., често можем да извиним липсата си на инициативност
* Можем да позволим емоционално да бъдем като малки деца, получаващи грижи от близките си. В друг вариант (имаме различни типове личности при преживяващите П.Р.) можем да тръбим прекалено наоколо на всеки за паник атаките си, ангажирайки нападателно вниманието им с проблемите си.
Горните възможности са само няколко от многото възможни. Запитай се какво би станало, ако в един хубав ден се събудиш и никога повече нямаш П.А. Би ли могъл активно да поемеш отговорност за живота си, да получаваш по-малко внимание и да имаш повече грижи и задачи, другите да разчитат на теб, вместо ти на тях.
В практиката си съм забялязъл, че ако вторичната полза не бъде анализирана, осъзната, осмислена и ако в човека не се появи силното желание за промяна, когато реално започне да се освобождава от паниката, той напуска терапията. Защото П.Р. всъщност задовлява нещо в него."

Източник: Интернет

петък, 10 май 2019 г.

Равносметка


Първото нещо, което правиш е да търсиш погледа ми, онзи топлия, разбиращия и обичащ.
След това държиш да докоснеш ръката ми, за да покажеш подкрепата си и да се заредиш.
Малко по-късно искаш да споделиш някои неща, които те вълнуват, също така и да попиташ какво се случва при мен.
Правят ти впечатление имена, коли, сцени от филми, снимки, случки, разказани от случайни хора, дати, събития, спомени….отново и отново…
Понякога ти става горещо от разговорите ни, пресъхват ти устните, отесняват ти дънките и усещаш промяна в цялото ти разбиране за нещата…от едно известно време.
Не можеш да си сдържиш усмивката, когато аз леко се усмихна…
Когато съм върху теб, правейки любов, затворила очи и наслаждавайки се на мига ме гледаш с най-дълбокия поглед и веднага изменяш изражението си, когато ги отворя…все пак трябва да изглеждаш хладнокръвен, силен…
През главата ти препускат мисли да обърнеш живота си на 180 градуса, веднага след това отпращаш тези мисли, защото не си готов да поемеш този риск…зоната на комфорт…разбираемо е….
Автоматичните ти мисли често ти причиняват дискомфорт…това стана, когато аз се появих ярко в живота ти….
Искаш да се грижиш за мен, това ти доставя такова удоволствие.
Вечер мислиш повече за мен от преди…
Забелязваш маникюра ми, новите ми дрехи, почти незначителната промяна в прическата ми, прехапването на устните, откопчаното копче на ризата, небрежното докосване с пръсти по екрана на телефона, всяка моя мимика, всеки мъжки поглед по мен, парфюма ми…
Страх те е някой друг да не ме има,…
Мога да продължавам да изреждам още дълго, ако все още не си си отговорил на въпроса какво изпитваш , какво е това…истинско ли е….
Усмихваше ли се, докато го четеше? Не, не те наблюдавам. Просто познавам любовта и не ме е страх да се боря за нея! А ти?

10.05.2019г  Dianne


неделя, 28 април 2019 г.

Самоанализ. Ровене в душата, несъзнаваното и получаване на дълго задавани въпроси.


Срещнах своите зависимости в теб,
чрез теб аз отключих образа, създаван през годините в съзнанието си.
Затова съм толкова привлечена, обичаща...
припознах себе си в теб, затова ми е толкова трудно да се откъсна от присъствието ти, от личността ти.
И както самият Фройд е казал : "Всеки, който срещаме и избираме, вече съществува в нашето подсъзнание."
Схемите от детството ни се преповтарят във връзките ни.
Затова в края на почти всяка една наша връзка си казаваме:" Всеки път едно и също. Уморих се. Омръзна ми!"
Това е, защото не работиме върху процесите в себе си, а търсим причина и вина извън нас.
Стремим се да променяме другите, без да осъзнаваме, че промяната трябва да настъпи в самите нас.

За първи път ще публикувам психоанализ на самата себе си.Искам да наблюдавам процесите в себе си, след като вече това е в пространството и второ - мога да съм полезна за някого повече, отколкото предполагам.

След зададен ми въпрос "Можеш ли да визуализираш чувствата си и да им придадеш форма?"

Отговор и самоанализ:
" Голяма, кръгла , метална, графитено сива топка. Огромна е и е невъзможно да я помется.
То е нереалистично да се опитвам, но съм се фокусирала да го направя. Връщам се към разговора от предния ден с приятелка- за темата с майка ми.
 Това поместване няма да ми донесе удовлетворение, защото това нне е моята мисия, моята цел.
Връщам се в детството, в стаята с нея, на бюрото пиша домашно.
Първи клас съм-стигнала съм почти на последния ред на перфектно изписани букви "а" и накрая греша. Тя яростно къса листа и започват отново, на нов лист. Разплаквам се и продължавам да пиша.
Не мога да продължа напред / със следващата буква/, защото не ми позволява.

        Аз знам, че мога и без него, но той ме държи във въздуха и именно това ми причинява страдание.
Във въздуха съм -  това е схемата, модела!
Мога да продължа и без него, защото имам ресурса да се справя/ не е нужно да доказвам на себе си/ , но оставам в онази ситуация / травмиращата/, защото той / тя не ме пускат.
 Тогава не съм имала избор, защото съм била 1-ви клас за разлика от сега.
Защо избирам да оставам там и сега?
Имам нереалистични свръх изисквания към себе си / както с металната топка/.
Защо ми е нужно да я местя, като няма да се почувствам удовлетворена от това?
 Изместила съм фокуса. Давам твърде сериозен ресурс там, където няма да намеря удовлетворение - от това, че  съм доказала -  от това, че съм поместила.
 Защо е нужно да доказвам? Като знам какво съм и че мога?
- Ще преместя топката и дотам.  Ще я преместя заради самото местене и ннищо повече.

Както и с писането- ще го направя, за да докжа, че мога, въпреки, че за себе си знам, че мога.
Ще започна отначало на лист, въпреки, че знам, е мога. Толкова е безсмислено да доказвам такова нещо, на някой, който повтаря своята си схема.
 Извод: ! Използвана съм / употребена/ като инструмент за изпълняване на схемата на някой друг! 

Чувствам се извисена. Влязох в друг портал - по-висок.
И аз седя в това. И смисъла да оставам се губи, защото другия не придава същото значение, каквото Аз!
"Аз" го написах с главна буква.

За да променя оставането във въздуха и "инструмент-а" за повтаряне на схемата на другия е нужно да се противопоставя!
Да кажа "НЕ".

Вече знам как работи механизма и как да го разчупя.
Противопоставяне и отстояване на себе си! "

Приветствам Ви да не ви е страх да ровите надълбоко в душите си, защото именно там се крият всички отговори за Вас, живота  ви, любовта, семейството...за цялото Ви съществуване.
Излизайте смело извън зоната си на комфорт, за да надграждате, усъвършенствате, променяте.
Тогава ще намерите истинският смисъл на вашето съществуване и това, какво е щастие.

28.04.2019г   Диана Димитрова


АНТИСОЦИАЛНО ЛИЧНОСТОВО РАЗСТРОЙСТВО

"Според обобщените критерии за диагностика на антисоциалното личностово разстройство, трябва да има клинични данни за трайно антисоциално поведение и жизнени проблеми във всяка от следните жизнени сфери – семейство, училище, закон и приятели, които да са започнали преди 15 – годишна възраст.
При хората с такова разстройство закономерно се наблюдава поведение на насилие и криминалност, невъзможност за емпатия, манипулативност, липса на съчувствие. Тези симптоми често се проявяват още в ранна възраст с криминални и антисоциални прояви – измъчване на животни, палежи, чести сбивания, конфликтност и други.
Около 60% деца и подрастващи с такива прояви развиват антисоциално личностово разстройство когато пораснат. Епидемиологичните изследвания показват, че над 80% от лицата с антисоциално личностово разстройство имат проблеми с психоактивните вещества. Почти винаги са налице клинични критерии за зависимост и в повечето случаи се употребяват няколко вещества.
От диагностична и терапевтична гледна точка е нужно да се отбележи разликата между антисоциалното личностово разстройство и антисоциалното поведение. Много хора демонстрират определени антисоциални черти в поведението си, но това съвсем не означава, че те страдат от антисоциално личностово разстройство. Данните показват, че в цялата популация на клиенти с антисоциални поведенчески прояви, само 11-12% имат антисоциално личностово разстройство.
Истинското антисоциално личностово разстройство / в по-старите класификации е определено като психопатия/ е биологично състояние. При тези пациенти има установими нарушения във функционирането на мозъка, докато при пациенти с антисоциално поведение такива биологични разстройства не се откриват и тяхното поведение преди всичко е продукт на патологично и дисфункционално социално обучение.
Тази дефиниция е много важна, защото лечебните резултати при двете групи пациенти се различават съществено. За съжаление данните от контролирани изследвания върху ефективността на много терапевтични стратегии за лечение на пациенти с антисоциално личностово разстройство не са много оптимистични. Същевременно, редица терапевтични модели, най-вече дългосрочни програми за поведенческа модификация са ефективни за пациенти със заучено антисоциално поведение."
Източик : Център за Психология и Психотерапия

петък, 26 април 2019 г.

Шизотипното личностно разстройство



"Шизотипното личностно разстройство е патология на умствените процеси, проявявана от аномалии в психо-емоционалната реакция и умствената активност. Хората с описаната диагноза се характеризират с ексцентрично поведение, некомуникация, откъсване от обществото, привидно настроение. В същото време няма нарушения, които да показват шизофрения, няма и преобладаващи или типични симптоми за шизофрения.
Шизотипното разстройство на личността прилича на шизофрения при клинични прояви, но симптомите се изтриват повече. Основен знак за описаната патология може да се счита за прекомерно подозрение, изолация и недоверие.

Причини за шизотипно разстройство

Поради многото причини за индивидуален характер, може да се образува шизотипно личностно разстройство. Едно лице, започващо от ранна възраст, се научава да възприема адекватно обещанията, идващи от обществото, и да показва съответния отговор на тях. Редица психотерапевти са убедени, че на този етап в субекти с история на шизотипно личностно разстройство има някои нарушения, довели до отклонения в поведението и психическата работа.
Най-често срещаните фактори, предизвикващи оформянето на описаното нарушение, се считат за пренебрегване на потребностите на децата от възрастовата му среда, липса на внимание към адекватното обучение на трохи, неблагоприятна атмосфера в семейството или психологическа или психологическа травма.
Често шизотипното разстройство на личността се среща при субекти, чиито роднини са имали подобно заболяване в историята. От това можем да приемем, че генетичното предразположение в развитието на описаното патологично състояние играе важна роля.
Лицата, които злоупотребяват с алкохол или са пристрастени, са изложени на риск от развитие на тази патология.
Прогнозата за шизотипно разстройство, ако не признае симптомите на заболяването своевременно и не предписва адекватно лечение, е неблагоприятна. Тази патология често води до тежки депресивни състояния, образуване на тревожни разстройства и развитие на шизофрения .
Предполагаемите причини за шизотипното личностно разстройство:
- генетично предразположение, което предизвиква повишена допаминова активност ("допаминова теория");
- умствени разстройства в родителите;
- липса на внимание в детството;
- често стресови ситуации;
- Патология на бременността.
Шизотипното разстройство и шизофренията често се характеризират с подобни симптоми, в резултат на което отделните учени са предположили, че факторите, предизвикващи развитие на заболявания, също ще бъдат подобни. Те определиха, че шизотипните прояви, като шизофреничните симптоми, често са свързани с нарушено комуникативно взаимодействие в семейството.

Симптоми на шизотипното разстройство

Често шизотипното разстройство е трудно да се разграничи от шизофренията и шизоидното личностно разстройство.
Признаците на шизотипното разстройство се характеризират с лека тежест. Обикновено симптомите включват отделяне, изолация, емоционална студенина, ексцентричност, ексцентричен външен вид, "магическо мислене" (т.е. пациентите вярват, че имат свръхестествени способности). По принцип умствената активност и поведенческият отговор не отговарят на общоприетите културни стандарти.
Болните индивиди често не са в състояние да тълкуват събитията, които се провеждат, тъй като ги считат за несъществени инциденти. Също често честите прояви на това заболяване включват различни разстройства на говора и трудности при концентрирането. Субектите, страдащи от описаната патология, по принцип не са в състояние да поддържат последователен разговор, непрекъснато преминавайки към абстрактни теми и губи същността на разговора. Речта им се характеризира с неяснота и несъответствие. Пациентът комуникира чрез фрагментарни фрази, които постоянно повтаря. Свободните асоциации на такива хора карат събеседниците да загубят мисълта си. Същевременно описаните проблеми, засягащи вниманието и психическото функциониране, не водят до пълно отстраняване от действителността (прекъсване с действителността). Това отличава шизотипното разстройство от шизофренията.
Социалното изключване на субекта е почти винаги неразделна част от шизотипното разстройство. Болните хора са в състояние да комуникират комуникационно изключително с ограничен брой хора. Такъв кръг, като правило, включва непосредствени роднини, които са наясно с наличието на патология, в резултат на което са могли да се приспособят към специфичните си черти.
Неоторизираните лица не само не разбират реакциите на поведението и речта на пациента, но често могат да провокират панически атаки, гняв и агресия в него . Доста често проявата на шизотипна аномалия се счита за комуникация на пациента със себе си или с измислени герои. В моменти на такова комуникативно взаимодействие един индивид може да проявява преди това нехарактерна откритост и различни емоционални реакции, като плач, вик. По време на такива периоди човек често споделя преживяванията си с несъществуващ събеседник и споделя детските спомени и преживявания. Въпреки опитите да се изолират от обществото, болните хора не се чувстват самотни.
Поради описаните проблеми повечето пациенти се характеризират с тенденция към загуба на време и неадекватен начин на живот. Поради това те често избират работни места, които не изискват квалификация и специални познания.
Типични признаци на шизотипно разстройство:
- неразумни изблици на гняв;
- падане в ярост, хвърляне на битови предмети един до друг;
- изолация и невъзможност за комуникация;
- чести промени в настроението без видима причина;
- прекомерно подозрение;
- появата на обсебващи мисли и идеи;
- подробно и стереотипно мислене;
- параноичен синдром.
В допълнение към горните симптоми, пациентите могат също така да получат следните симптоми: деперсонализация и дереализация , делюзивни състояния (т.е. състояния, които не могат да бъдат интерпретирани като истинско разстройство на заблудите), халюцинации .
При децата признаците на шизотипно разстройство са подобни на симптомите на това заболяване при възрастни. Аутизмът често се диагностицира при бебета, а шизотипната аномалия обикновено се открива в пубертетния период като остатъчни или новопридобити синдроми. При децата дори и незначителни фактори могат да предизвикат гняв, панически атаки, избухвания на агресия. Едно дете е способно на неадекватна реакция, ако родителят в грешен ред поставя своите играчки или виси дрехите си. Атаки на агресия, гняв или паникаще се появят всеки път, когато действията на другите не отговарят на идеите на болното дете за това как да изпълняват правилно различните задачи. Ако някой от вътрешния кръг го обиди, той може да откаже да взаимодейства с него, да му даде храна или подаръци. Някои бебета се съгласяват да пият и ядат само от определена чиния и чаша. Ако не разполагате с необходимите прибори, болното дете може изобщо да откаже да яде. Освен това децата имат изразени отклонения в координацията на движенията, като неловкост, нестабилна походка, тромавост, кърлеж.
Прогноза за шизотипно разстройство. Ако в детската възраст тази патология не се идентифицира и не се подложи на адекватно лечение, рискът от инсулт и развитието на тежки отклонения в психичното функциониране се увеличава няколко пъти.
Шизотипното разстройство и шизофренията имат подобна клиника, но шизотипната аномалия се характеризира със симптоми на обяд, измити прояви. Всички промени в личността идват бавно. В допълнение, хората с шизотипни отклонения не губят чувството си за реалност, за разлика от хората с шизофрения, които живеят в собствената си реалност, което налагат на другите.
Диагнозата на шизотипното разстройство е възможна, ако има повече от четири от следните симптоми в продължение на две години:
- безразличие към това, което се случва, и околното общество;
- асоциация;
- ексцентричност на поведението, ексцентричност във външния вид;
- новите познати причиняват раздразнителност;
- неразумни изблици на гняв;
- неадекватна психическа активност;
- увереност в собствените си идеи, които противоречат на общоприетите социално-културни норми;
- обсебващо подозрение;
- параноичен синдром;
- отклонения в интимния живот;
- несъответствие в говора;
- наличие на халюцинации;
- комуникация с измислени герои или с несъществуващи хора.
Когато се прави официално заключение, на шизотипното разстройство се дава увреждане на втората група.

Лечение на шизотипно разстройство

Описаното нарушение на личността се характеризира с абсолютно отрицание на пациента от индивида със собственото му заболяване, неговата анормалност, ексцентричност, неадекватност на умствената дейност и възприемане на реалността. Често лечението се дължи на настояването на близка околна среда и роднини на пациента. Често, в началния етап на терапията, това предизвиква отрицателното поведение на пациента по отношение на неговите роднини.
На първо място, успехът на лечението на шизотипното личностно разстройство зависи от фазата на пренебрегване на заболяването, формата на неговия курс и характерните индивидуални клинични прояви.
Основите на общите принципи на терапията са следните: лечение на наркотици, психо тренировки и психотерапия (често използвани методи на когнитивно-поведенческа терапия, техники на групова и семейна терапия).
Проучването на пациентите в първия ход включва задължително изследване от психотерапевт и разговор, който ви позволява да откривате характерни поведенчески аномалии и нарушения на говора.
Диагнозата на шизотипното разстройство е възможна след изчерпателно изследване на теста, например, като се използва тестът Schizotypal Personality Questionnarie (тест на SPQ). Тази методология съдържа 74 интеррогатни изречения, които обхващат девет основни проявления на шизотипното отклонение в съответствие с Международната класификация на заболяванията (МКБ-10). Повече от 50% от респондентите, които според резултатите от теста надхвърлиха диагностичното ниво, бяха по-късно диагностицирани с шизотипно разстройство.
В допълнение към методологията на SPQ, съществуват и други тестове, насочени към установяване на нивото на социална анедонтия, психотизъм, възможни отклонения в усещането (автор Eysenck). Обаче само SPQ методът обединява всички клинични прояви на шизотипни разстройства.
За диагностицирането на шизотипното разстройство е необходимо дългосрочно присъствие на характерни симптоми заедно с липсата на личностни дефицити. Освен това е необходимо да се изключи диагнозата на шизофренията. За тази цел събирането на семейна история, история на болестите и живота ще помогне.
Много е важно да се избягва хипер и недостатъчно диагностициране. Неправилната диагноза на шизофренията е особено опасна за пациентите. Защото в този случай те ще получат необосновано интензивна терапия. В допълнение към това, поради разпространението на информация за диагностициране на такова заболяване като шизофрения сред приятели, пациентът също ще получи социална изолация, утежнявайки симптомите.
Пациент, страдащ от шизофрения, напълно губи връзка със заобикалящата го реалност. При шизотипно разстройство пациентите запазват способността си да мислят критично и да различават реалността от собствените си илюзии.
Специалистът може да диагностицира описаното заболяване въз основа на видима дисхармония в позициите на личността и поведението й, както и върху специфичните особености на личността, като например нарушение на импулсния контрол, емоционален отговор, възприятие, умствена дейност, отношение към околната среда. Описаните характеристики стават очевидни, защото индивидът упорито отхвърля необходимостта от адаптиране на собственото си поведение, независимо от негативните последици от действията му. С други думи, типичен симптом на тази умствена патология е отричането от болен индивид на неадекватността на поведението му.
Освен това, за да се направи правилна диагноза на шизотипното отклонение, е необходимо пациентът да има допълнителни прояви, а именно намаляване на психическата производителност, инициативност, парадоксални преценки, намалена активност и емоционално изравняване.
В допълнение към клиниката, описана по-горе, специалистът обикновено идентифицира неадекватността на използването на защитни механизми. Използването на защитни механизми е присъщо на всички хора, но при личностни разстройства те са неефективни поради тяхната неадекватност.
След диагнозата на шизотипното разстройство, лечението се предписва в зависимост от индивидуалните симптоми, формата и стадия на заболяването.
Лекарствената терапия се основава основно на назначаването в малки дози на антипсихотици. Ако пациентът има други динамични състояния, например фобия, депресия , тревожност или пристъпи на паника, тогава могат да се използват антипсихотици, антидепресанти и успокоителни средства. Психиатрите обаче не препоръчват използването на лекарствената терапия като единствено лечение. Лекарствата с рецепта са оправдани само при наличие на трайна агресивност и чести избухвания на гняв на пациента. Ако описаните симптоми липсват, е по-добре да не се предписва лекарствена терапия, за да не се предизвиква отрицателна реакция в поведението на пациента. В допълнение, пациентите, страдащи от нарушения на личността, доста често нарушават реда на употреба на наркотици, което може да причини суицидно поведение .
Когнитивните поведенчески техники, техниките за групово и семейно лечение допринасят за осъзнаването на собственото психично разстройство на пациента. Психотерапевтичните методи са насочени към преподаване на индивида за изграждане на доверителни връзки с околната среда и за придобиване на необходимите социални поведенчески умения. По принцип, след пълен курс на терапия, е възможно да се коригира психическата активност на пациента, да се тренира той да реагира адекватно на всякакви обещания за социална среда и взаимодействие в обществото.
Основната цел на поведенческата терапия може да се разглежда като облекчаване на основните прояви на адаптационни разстройства, като социална изолация, безразсъдство, емоционални изблици и самоопределение.
Психотерапията, на първо място, е насочена към индивидуалната работа на терапевта с болен индивид. Лекарят обяснява на индивида, страдащ от шизотипно разстройство, при който проявите на поведението му са асоциални, му обясняват реакцията с отрицателен цвят на това, което се случва, умствената дейност и възприятието, което е необичайно и неразбираемо за другите. Основната задача на психотерапевта е да коригира поведението на пациента, да сведе до минимум вероятността от агресия и изблици на гняв, да намали апатията към социалните дейности и да научи откритост в отношенията с близки приятели и роднини. Освен това задължителната задача на психотерапевта е да сведе до минимум (до пълното отстраняване) съобщението на болния субект със себе си и несъществуващите хора.
Психотерапията включва не само индивидуални сесии с пациенти, но и серия от комуникативни обучения в групи, които могат да се състоят изключително от лица, страдащи от шизотипно разстройство, или от роднини на пациента. Съвместно обучение с роднини е необходимо, за да се подобри качеството на комуникационното взаимодействие на пациента и възприятието на близките му хора.
Освен това, те се считат за абсолютно необходими за лечението на тези тревожни и психо тренировки, провеждани в малки групи. Те учат пациента да намери общ език, да комуникира с външната среда, да го научи да преговаря, да решава незначителни проблеми, които не са свързани с живота, и да го подготви за социалния начин на съществуване.
Времето, необходимо за постигане на положителна динамика на терапията, индивидуално за всеки пациент.
Днес, семейната терапия се счита за един от най-ефективните методи, насочени към коригиране на шизотипните аномалии. Той помага на болния човек да се стабилизира емоционално, облекчава го от конфликта и допринася за установяването на семейни връзки и повишава морала на пациента.
Шизотипното разстройство често се възлага на хората с увреждания, които освобождават пациентите от военна служба и работят в правоохранителните органи. Често болно лице може да бъде лишено от шофьорска книжка за известно време или завинаги, в съответствие със заключението на медицинския съвет.
Шизотипната прогноза винаги е индивидуална прогноза. Тъй като това заболяване е хронично и се характеризира с периодични обостряния. Често шизотипното личностно разстройство води до депресия, тревожно разстройство или шизофрения."

ГРАНИЧНО ЛИЧНОСТОВО РАЗСТРОЙСТВО




"Емоционално нестабилната [гранична] личност се характеризира с определена тенденция да се действа импулсивно и без отчитане на последствията; настроението е непредвидимо и капризно. Съществува склонност към избухвания на емоции и неспособност да се контролират поведенческите експлозии. Съществува тенденцията към кавгаджийско поведение и конфликти с другите, особено когато импулсивните действия са осуетени или цензурирани. Могат да се разграничат два типа: (1) импулсивен, характеризиращ се с емоционална нестабилност и липса на контрол върху импулсите, и (2) граничен, характеризиращ се с разстройство на Аз-образа, целите и вътрешните предпочитания, с хронични чувства на празнота, интензивни, но нестабилни междуличностни взаимоотношения и тенденция към саморазрушително поведение, включително суицидни жестове и опити.
ПРОГНОЗА: трае десетилетия
ПРОФЕСИОНАЛНИ ПОСЛЕДСТВИЯ: безработица (прекъсвано обучение; внезапни промени в кариерните планове и стремежи; многократна загуба на работата).
СОЦИАЛНИ ПОСЛЕДИЦИ: отрицателни емоции (емоционална лабилност, тревожност, несигурност при раздяла, депресия, суицидно поведение); отпадане на задръжките (импулсивност, поемане на рискове); антагонизъм (враждебност); раздялата и разводът са често срещани; нестабилни, интензивни близки взаимоотношения
МЕДИЦИНСКИ ПОСЛЕДИЦИ: Няма
Човекът, диагностициран с гранично личностно разстройство, обикновено демонстрира някое от следните:
• Френетични усилия за избягване на реално или въображаемо изоставяне. (Забележка: тук не се включва суицидното или самонараняващото поведение.)
• Модел на нестабилни и интензивни междуличностни взаимоотношения, характеризиращи се с люшкане между крайностите: идеализиране и пълно обезценяване.
• Разстройство на идентичността: подчертано и упорито нестабилен Аз-образ или чувство за себе си.
• Импулсивност в поне две области, която е себеувреждаща (например секс, харчене на пари, злоупотреба с психоактивни вещества, безразсъдно шофиране, преяждане). (Забележка: тук не се включва суицидното или самонараняващото поведение.)
• Многократно появяващо се суицидно поведение, жестове или заплахи, или себенараняване.
• Афективна неспособност заради подчертана реактивност на настроението (например интензивна епизодна дисфория, раздразнителност или тревожност, обикновено траещи няколко часа и само рядко повече от няколко дни).
• Хронични чувства на празнота.
• Неуместен, силен гняв или трудности с контрола върху гнева (например чести неконтролирани гневни избухвания, непрекъснат гняв или многократно появяващи се побои).
• Преходни, свързани със стрес параноидни идеи или дисоциативни симптоми.
ОСНОВНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Хората с гранично личностно разстройство израстват емоционално нестабилни, враждебни и импулсивни. Основните характеристики на това разстройство са: (1) отрицателни емоции (емоционална лабилност, тревожност, несигурност при раздяла, депресия, суицидно поведение), (2) антагонизъм (враждебност) и (3) отпадане на задръжките (импулсивност, поемане на необосновани рискове). Диагностицира се само ако: (1) започва не по-късно от ранната зряла възраст, (2) тези поведения се проявяват у дома, на работното място и в общността, и (3) тези поведения водят до клинично значим дистрес или влошаване в социалните, професионалните и други важни области на функциониране.
ОТРИЦАТЕЛНИ ЕМОЦИИ
• Емоциите спираловидно излизат от контрол и това води до крайни форми на тревожност, тъга, ярост и т.н.
• Прекомерни реакции на възприемани обиди или критика (например може да реагират с ярост, унижения и т.н.).
• Изразяват емоциите по преувеличен и театрален начин.
• Емоциите се сменят бързо и непредвидимо.
• Чувстват се нещастни, депресирани или унили.
АНТАГОНИЗЪМ
• Силен гняв, който е извън всякакви пропорции спрямо актуалната ситуация (например епизоди на ярост).
• Често са гневни или враждебни.
ГРАНИЧНИ СТИЛОВЕ НА СПРАВЯНЕ
• Чувстват се неразбрани, малтретирани или виктимизирани.
• Обвиняват за собствените си провали или недостатъци другите хора или обстоятелствата; приписват своите трудности на външни фактори, а не поемат отговорност за собственото си поведение и избори.
• Влизат във властови борби.
• Когато са разстроени, имат трудности с възприемането на положителните и отрицателните качества на човека едновременно (например виждат другите единствено като черни или бели, внезапно преминават от възприемането на някого като ангел към виждането му като дявол).
• Стават ирационални, когато са обзети от силни емоции; може да демонстрират съществен спад под обичайното ниво на функциониране.
• Нямат особена прозорливост по отношение на собствените си мотиви, поведение и т.н.
• Неспособни да се успокоят без помощта на друг човек (т.е. имат трудности да регулират собствените си емоции).
• Склонни са да „катастрофизират“, да виждат проблемите си като катастрофални, нерешими и т.н.
• Склонни са да са злопаметни; може да „предъвкват“ обидите или пренебрежението за дълги периоди.
• Когато са дистресирани, обикновено регресират към по-ранни, по-малко зрели начини на справяне (например хленчене, залепване за другия, гневни избухвания и сцени).
• Взаимоотношенията обикновено са нестабилни, хаотични и бързо променящи се.
ЛИТЕРАТУРА
American Psychiatric Association (2013). The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition.
Beidel, D.C., Bulik, C.M., & Stanley, M.A. (2012). Abnormal Psychology (2nd ed.). Boston, MA: Pearson."

Източник:Специалност Психология - СУ "Св. Климент Охридски"

вторник, 23 април 2019 г.

Чарли Чаплин - Реч на собствената му Седемдесетгодишнина

"Когато започнах да обичам себе си, разбрах, че мъката и страданието са само предупредителни сигнали за това, че живея против собствената си истина. Сега знам, че това се нарича "автентичност".

Когато започнах да обичам себе си, разбрах колко силно може да засегнеш някого, ако го подтикваш към изпълнение на собствените му желания, преди да им е дошло времето и човекът още не е готов, и този човек съм самия аз. Днес наричам това "признание".

Когато започнах да обичам себе си, престанах да се стремя към друг живот и изведнъж видях, че всичко, което ме обкръжава, ме приканва да раста. Днес наричам това "зрелост".

Когато започнах да обичам себе си, разбрах, че при всякакви обстоятелства се намирам на правилното място в правилното време и всичко се случва в нужния момент, затова мога да бъда спокоен. Сега наричам това "увереност в себе си".

Когато започнах да обичам себе си, престанах да ограбвам собственото си време и да правя грандиозни проекти за бъдещето. Днес правя само това, което ми носи щастие и радост, това, което обичам да правя и носи на сърцето ми приятни усещания. Правя това по собствен начин и в собствен ритъм. Днес наричам това "простота".

Когато започнах да обичам себе си, се освободих от всичко, което принася вреда на здравето ми - храна, хора, вещи, ситуации. Всичко, което ме теглеше надолу и ме отблъскваше от самия мен. В началото наричах това "позиция на здравословния егоизъм". Сега го наричам "любов към самия себе си".

Когато обикнах себе си, престанах да се опитвам винаги да бъда прав и от този момент правя по-малко грешки. Сега разбрах, че това е "скромност".

Когато започнах да обичам себе си, престанах да живея с миналото и да се безпокоя за бъдещето. Днес живея само за настоящия момент, в който се случва всичко. Сега изживявам всеки ден за самия него и наричам това "реализация".

Когато започнах да обичам себе си, осъзнах, че моят ум може да ме разстрои и от това мога да се разболея. Но когато го обединих с моето сърце, моят разум ми стана ценен съюзник. Сега наричам тази взаимовръзка "мъдрост на сърцето".

Повече не ни е нужно да се боим от спорове, конфронтация или различен род проблеми със себе си или със другите. Даже звездите се сблъскват, но от техния сблъсък се раждат нови светове. Сега знам:"Това е животът!""